بدون دسته بندی, دنیای کوهنوردی, کوهنوردی

تاریخچه کوهنوردی جهان به همراه ۱۴ تصویر [جامع]

تاریخچه کوهنوردی جهان به همراه ۱۴ تصویر [جامع]

0
(0)

کوهنوردی با رسیدن به بلندای قله ها عجین شده است. کوهنوردان باید مهارتهای زیادی بیاموزند و از تجهیزات گوناگون استفاده کنند تا در مواجه با طبیعت خشن کوهستان جان خود را حفظ نمایند. اما سفری که خود کوهنوردی برای رسیدن تا به امروز به عنوان تاریخ کوهنوردی طی کرده ، خود داستانی خواندنیست. در این نوشته نگاهی می اندازیم به تاریخچه کوهنوردی جهان و فراز و نشیبهای که طی کرده است. با موج کوه همراه باشید.

اشکال اولیه کوهنوردی در تاریخچه کوهنوردی جهان

شاید بتوان یکی از قدیمی ترین صعودهای تاریخی را که برسرنوشت یک قوم تاثیر گذاشت، صعود پیامبر یهودیان به کوه سینا دانست. از دسته این صعودها همچنین می بایست به صعود پیامبر اسلام به ناحیه کوهستانی غار حرا اشاره کرد. اینجاست که گویی تاریخچه کوهنوردی در جهان از داستانهای مذهبی آغاز میشود.

تاریخچه کوهنوردی
کوه سینا محل صعود موسی پیامبر یهود

در قرون سیزده و چهارده میلادی نیز برخی صعودها به کوههای آلپ با اهداف مذهبی و هواشناسی انجام گرفت. اولین صعود مونت آیگوئه در سال 1492 با دستور چارلز هشتم برای تسلط یافتن به این کوه توسط آنتواین دویل صورت گرفته است. این تیم با استفاده از نردبانها و طناب به قله دست یافت. گروه برای شش روز روی قله باقی ماند و سه صلیب به نشانه دست آوردشان بنا کرد. کوه آیگوئه قبل از سال 1834 برای بار دوم صعود نشد.

تاریخ کوهنوردی
کوه آیگوئه در سمت راست – صعود به این کوه را تاریخ تولد کوهنوردی می دانند.

یک دلیل عمده شروع عصر کوهنوردی را بایست اشتیاق و به نوعی طمع مردم برای صعود به قلل به عنوان یک دست آورد در قرن هفدهم دانست. و از اینجا بود که کوهنوردی به آرامی پا به عرصه وجود گذاشت.

کوهنوردی به عنوان ورزش

در میانه قرن 18 ام، اروپایی ها شروع به عبور از یخچالهای دره شامونی در فرانسه و سایر نقاط کردند و به مرور پایشان به کوهها باز شد. یکی از این افراد هوراس بندیک دی ساشور، دانشمندی از ژنف بود.

رشته کوه آلپ
مون بلان ، بلندترین کوه آلپ ، منظره از ناحیه ساووی

وی مسحور صعود مون بلان شده بود و به همین منظور یک جایزه نقدی برای کسی که بتواند این کوه را صعود کند در نظر گرفت. در سال 1786 چشم انداز وی حقیقت یافت و این کوه توسط یک پزشک محلی به نام میشل گابریل پاکارد و باربر وی جاکوز بالمت صعود شد. دساشور ، نیز در سال بعد به قله صعود کرد و اولین زن از ناحیه شامونی با نام ماری پارادیس در سال 1808 به مون بلان صعود نمود. تاریخ کوهنوردی به این صورت در مسیر شکل گیری قرار گرفت. صعود مون بلان به زودی با صعود سایر قلل مانند آیگوله دمیدی در سال 1818 انجام گرفت. در دهه های پس از آن نیز توجه به رشته کوه آلپ در بین مردم سوییس ، آلمان و فرانسه افزایش پیدا کرد. اگر چه باید ریشه اصلی کوهنوردی را در انگلستان ویکتوریایی دانست.

عصر طلایی آلپینیسم

دوره بین صعود آلفرد ویلز به وترهورن در سال 1854 و صعود چارلز ادوارد ویمپر به ماترهورن در سال 1865 را که منجر به مرگ 5 نفر گردید، به عنوان عصر طلایی آلپینیسم در تاریخچه کوهنوردی جهان شناخته میشود. به واقع باید گفت که تاریخچه کوهنوردی در جهان به معنای آنچه ما امروزه میشناسیم از این عصر آغاز شده است.

تاریخ کوهنوردی
سقوط در اولین صعود ماترهورن – 1865

در طول این دوره، کوهنوردان در گروههای مختلف به آلپ رفتند و قله های اصلی را صعود نمودند. این اکسپدیشن ها به طور گسترده ای توسط بریتانیاییها رهبری میشد و راهنماهای فرانسوی و سوییسی آنها را همراهی می کردند. در این دوره بود که آلپاین کلاب بریتانیا در سال 1857 ایجاد شد. در این دوره همچنین کوهنوردی تبدیل به یک ورزش مد روز با گایدهای رسمی و افزایش تجهیزات تکنیکی گردید.

سالهای 1870 مصادف با توسعه کوهنوردی زنان بود. پیشروانی مانند لوسی واکر که اولین صعود ماترهورن را در 1871 انجام داد و متا بروورت امریکایی که اولین صعود زمستانی جانگفرو را به پایان رسانید، تاریخ کوهنوردی را ورق زدند و الهام بخش سایر زنان برای کوهنوردی شدند.

موج کوه

تکنولوژی جدید به کمک دوره جدید کوهنوردی

نقش تکنولوژی را در تاریخ کوهنوردی نباید نادیده گرفت. در پایان قرن 19ام، کوهنوردان شروع به صعود مسیرهای سختتر در قله های صعود شده کردند. در 1908 اسکار اکنستین بود که کرامپون 10 شاخه را اختراع کرد، این وسیله باعث تسهیل صعود یخچالها و عدم نیاز به بریدن برف توسط پاها شد.

به طور همزمان، بولتهای اولیه و طناب ثابت توسط جرج اندرسون در صعود هاف دام یوسه میتی در 1875 به کار گرفته شد. بولتها در سال 1920 به عنوان ابزاری برای صعود به طور عمومی به کار گرفته شدند. در مورد تکنولوژی، همانطور که بر بسیاری از حوزه های دیگر تاثیر گذاشت، تاریخچه کوهنوردی در جهان را نیز دچار تحول کرد.

سفر کوهنوردان به نقاط مختلف جهان

نگاه کوهنوردان به کوههای بیرون از اروپا نیز معطوف شده بود. کاشف آلمانی، آلکساندر ون هامبولت یک رکورد کوهنوردی پس از صعود تقریبا موفق چیمبورازو به ارتفاع 6310 متر در رشته کوه آند به سال 1802 برجای گذاشت. هامبولت را باید اولین کسی دانست که در تاریخ کوهنوردی به بیماری ارتفاع دچار شده است.

آکونکاگوآ
آکونکاگوآ

در پایان قرن نوزدهم، ادوارد ویمپر بالاخره در 1880 و مجددا در 1897 چیمبورازو را صعود کرد و ماتیاس زوربریگن توانست از آکونکاگوآ به ارتفاع 6960 متر به عنوان بلندترین قله قاره امریکا بالا برود.

در امریکای شمالی و در رشته کوههای راکی، پایکزپیک در 1820 بعلاوه بعضی قلل دیگر صعود شده بود. اما این تکمیل خط آهن اقیانوسی کانادا بود که باعث تسهیل دسترسی به کوهها در سال 1885 گردید. در نتیجه این توسعه کوهنوردان امریکایی و بریتانیایی به همراه گایدهای سوییسی و دیگران توانستند به قلل منطقه مانند مونت تمپل در 1894، مونت سنت الیاس در 1897 …صعود کنند. اولین صعود دنالی بلندترین قله امریکای شمالی نیز در سال 1913 صعود شد.

کوهنوردی در جریان اصلی

با افزایش عمومیت، نخبه گرایی در ورزش کوهنوردی تدریجا کاهش یافت. در 1907، آلپاین کلاب بانوان در بریتانیا در مقابله با ممنوعیت آلپاین کلاب بریتانیا برای حضور زنان ایجاد شد. در ادامه تاریخ کوهنوردی و در سال 1975 این دو با هم نهایتا ادغام شدند.

در همین زمان، سایر کوهنوردان به سراغ کوههای افریقا رفتند. کوه کلیمانجارو، بام افریقا و سومین کوه مرتفع منفرد دنیا در 1889 صعود شد. کوه کنیا در 1899 و مارگریتاپیک نیز در 1906 صعود شدند. بریتانیایی ها همچنین به سراغ کوههای قفقاز رفتند و کوه کازبک را در 1868 صعود نمودند.

کلیمانجارو
ماه کامل بر فراز کلیمانجارو

پس از جنگ جهانی اول، کوهنوردی در بین آماتورها طرفداران زیادی پیدا کرد. به علاوه اروپایی ها، چینی ها، مردم هند، روسها، ژاپنیها و غیره نیز به کوهنوردی علاقمند شدند.

جنگ و کوهنوردی

یکی از بخشهای خاص در تاریخ کوهنوردی را باید ارتباط بین جنگ و کوهنوردی دانست. جنگ کوهستانی یک جنگ آلپی یکی از خطرناکترین انواع جنگ می باشد که در آن نه تنها با دشمن بلکه بایستی با شرایط خطرناک کوهستان نیز مقابله کرد. در بین انواع جنگهای کوهستانی ، نبرد پارتیزانی از شهرت خاصی برخوردار بوده است.

تاریخ کوهنوردی
آلپاین رنجر ، تمرین نیروی زمینی ژاپن در کوهستان

در طول دوران ناپلئون بناپارت ، جنگ جهانی اول و دوم ، مناقشه کشمیر ، جنگ افغانستان و بسیاری از نمونه های دیگر کوهنوردی با نظامی گری در طول تاریخ در هم آمیخته شد.

از دیگر جنبه های درگیر در دوره پیش از جنگ جهانی دوم می توان به رقابت بین کوهنوردان حزب نازی و سایر کوهنوردان اروپایی بر سر اولین صعود دیواره های شمالی مهم آلپ اشاره کرد.

صعود به اورست به عنوان نقطه عطف تاریخچه کوهنوردی در جهان

چالش بزرگ در تاریخ کوهنوردی هیمالیا بود و اورست در راس آن قرار داشت. در 1922، جرج فینچ و جئوفری بروس به ارتفاع 8175 متری در مسیر اورست رسیدند که تا آن زمان دست نیافتنی بود. آنها همچنین پیشگامان استفاده از اکسیژن کمکی برای صعود بودند.

در طول چند دهه بعد، دانشمندان این تکنیک را باز تعریف کردند. در زمانی که اورست صعود شد، تکنولوژی سبکتر، کارآتر و دارای خطای کمتر شده بود.

جنگ جهانی دوم باعث یک وقفه کوتاه در حرکت تاریخ کوهنوردی گردید، اما به زودی پس از جنگ این چرخه به حرکت خود با صعود آناپورنا به سرپرستی موریس هرزوگ در سال 1950 ادامه داد. در دهه پیش از آن هم قلل هشت هزار متری جهان یک به یک و پشت سرهم صعود شدند. کی2 توسط تیمی از ایتالیا در سال 1954 صعود گردید.

نهایتا برگی دیگر در تاریخ کوهنوردی ورق خورد. در 29 می 1953، شرپا تنزینگ نورگی و ادموند هیلاری اولین صعود اورست ، بام جهان را به پایان رساندند. سال بعد هم کی2 و چوآیو و لوتسه نیز در سال 1965 توسط یک تیم سوییسی صعود شد.

اولین فاتحان اورست تاریخچه کوهنوردی در جهان
ادموند هیلاری و تنزینگ نورگی اولین صعود کنندگان اورست
سالقلهارتفاعتیم صعود
1950آناپورنا یک8091فرانسه
1953نانگاپاربات8126آلمان
اتریش
1953اورست8848انگلیس
نیوزلند
نپال
1954کی 28611ایتالیا
1954چوآیو8201اتریش
نپال
1955ماکالو8485فرانسه
1955کانگچنجونگا8586انگلیس
1956ماناسلو8163ژاپن
نپال
1956لوتسه8516سوییس
1956گاشربروم 28035اتریش
1957برودپیک8051اتریش
1958گاشربروم یک8080امریکا
1960دائولاگیری8167آلمان
سوییس
اتریش
نپال
1964شیشاپانگما8027چین
بلندترین قلل جهان، سال صعود و کشورهای صعودکننده به این کوه ها

در سال 1964، همه قلل هشت هزارمتری در هیمالیا صعود شده بودند. جانکو تابای اولین زنی بود که توانست به قله اورست صعود کند. وی اهل ژاپن بود. وی همچنین اولین زنی شد که توانست به هفت قله هفت قاره در سال 1992 صعود کند.

توسعه کوهنوردی به همه جهان

در سالهای 1960 و 1970 فرهنگ کوهنوردی به سراسر جهان رفت و کشورهایی مانند کانادا شروع به تبیین سبک کوهنوردی خودشان کردند. این دوره همچنین با توسعه سریع تکنولوژی کوهنوردی و تکنیکهای جدید همراه بود.

در تضاد با سبک صعودهای محاصره ای که سنگین و پرادوات بودند، عده زیادی از کوهنوردان به سبک آلپی به عنوان یک روش حداقل گرا بازگشت کردند. این دسته از حداقل امکانات و تیمهای کوچک برای صعود به کوههای بلند بهره می بردند. در سالهای 1980 بود که نوآوریهای این گروه در جهان گسترده شد. تاریخ کوهنوردی در این دوره شاهد درخشش کوهنوردان لهستانی در صعود زمستانی کوههای بلند نیز بود که با عنوان دهه طلایی کوهنوردی لهستان شناخته میشود.

اورست تاریخچه کوهنوردی در جهان
تیم لهستانی ها در اولین صعود زمستانی اورست

سنگنوردی مدرن توسط پروفسور جان گیل ابداع شد.

پروفسور جان گیل، ریاضیدان امریکایی را باید پدر بولدرینگ مدرن دانست. وی کسی بود که به نوعی ژیمناستیک را با سنگنوردی کلاسیک در هم آمیخت. استفاده از گچ در سنگنوردی هم از ابداعات او می باشد. یکی دیگر از ابداعات او حرکات دینامیک در سنگنوردی بود. به نوعی می توان گفت که وی یک ترویج کننده سنگنوردی در سنگهای کوتاه بود. جان گیل همچنین مقالات ارزشمندی در زمینه ریاضیات پیچیده به جهان ارایه کرده است. وی نهایتا با درجه فول پروفسور از دانشگاه کلرادو بازنشسته شد. ممنون پروفسور.

کوهنوردی چیست و از کجا شروع شده است؟ به ساده ترین بیان کوهنوردی بالا رفتن و رسیدن به بلندترین نقطه کوه برای لذت بردن از صعود است. در بسیاری از موارد کوهنوردی با کوهپیمایی یا پیاده روی در مناطق کوهستانی اشتباه گرفته می شود. مهمترین چیزی که کوهنوردی را از خانواده خود جدا می نماید، خطر است. همین وجود خطر است که نیاز به تجربه و دانش را در این ورزش چندین برابر می کند. این ورزش می تواند به آسیب های جدی یا مرگ بیانجامد، از طرفی هیچ لذتی در ورزش را نمی توان با آن یکی کرد. بیایید بیشتر با آن آشنا شویم.
پروفسور جان گیل: پدر بولدرینگ

ال کاپتان: مهد دیواره نوردی جهان

در سال 1970 تیمی از کوهنوردان یا دیواره نوردان امریکایی توانستند در صعودی 27 روزه دیواره ال کاپتان را صعود کنند. ارتفاع رخ این دیواره 1100 متر می باشد.

کوهنوردی چیست و از کجا شروع شده است؟ به ساده ترین بیان کوهنوردی بالا رفتن و رسیدن به بلندترین نقطه کوه برای لذت بردن از صعود است. در بسیاری از موارد کوهنوردی با کوهپیمایی یا پیاده روی در مناطق کوهستانی اشتباه گرفته می شود. مهمترین چیزی که کوهنوردی را از خانواده خود جدا می نماید، خطر است. همین وجود خطر است که نیاز به تجربه و دانش را در این ورزش چندین برابر می کند. این ورزش می تواند به آسیب های جدی یا مرگ بیانجامد، از طرفی هیچ لذتی در ورزش را نمی توان با آن یکی کرد. بیایید بیشتر با آن آشنا شویم.

این صعود را باید نقطه شروع برای دیواره نوردی در تاریخچه کوهنوردی جهان دانست. پس از آن بود که تکنیک ها و ابزارهای این رشته شروع به توسعه به شکل خاص کردند و در گوشه و کنار جهان گسترش یافتند.

سبک آلپی

یکی دیگر از جذابیت های این دوره سبک آلپی در صعودها بود. در این سبک کوهنوردان با حداقل تجهیزات برای صعود به قلل بلند اقدام می کردند. این کوهنوردی به روش جدید وابسته با باربرها یا اکسیژن کمکی برای ارتفاعات بالاتر نبود.

یک تغییر بزرگ در کوهنوردی در این دوره تغییر نگاه ناسیونالیستی و حماسی در کوهنوردی به نگاه حرفه ای و ورزشی بود.

موج کوه
رینهولد مسنر – اولین انسانی که به چهارده قله هشت هزار متری صعود کرد.

من اولین کسی بودم که گفتم من قصد ندارم هیچ پرچمی را بر فراز قله به اهتزاز در آورم,پرچم من دستمال گردن من است. و بخاطر همین امر نیز مورد انتقاد و توهین قرار گرفتم. من همچنین این فلسفه را که کوهنوردی که در کوهستان بمیرد یک نوع قهرمان یا شهید است زیر پا گذاشتم. مردن یک کوهنورد در کوهستان چیزی جز یک تراژدی نیست. و تنها کاری که می توان کرد این است که از بازمانده ها مراقبت کرد.

رینهولد مسنر – اولین صعود کننده به همه هشت هزار متری ها

کوهنوردی امروز

امروزه، کوهنوردی به توسعه بیشتر در جهان ادامه میدهد. بعضی از مردم کوه اورست را بزرگراه مقایسه می کنند که دلیل آن تعداد زیاد نفراتی است که هرساله برای صعود این کوه تلاش می کنند.

تکنیکهای مدرن صعود در کوهنوردی و سنگنوردی مانند بهبود طناب کوهنوردی ، کرامپون و پیچ یخ و… باعث شده که صعود بسیاری از مسیرهای سخت در دنیا امکان پذیر شود.

بسیاری از کوههای مشهور جهان با پناهگاههای کوهنوردی و بیس کمپها تجهیز شده اند که کوهنوردان می توانند در مسیر صعود از این پایگاهها استفاده کنند. تکنیکهای جستجو و نجات نیز به طور گسترده ای بهبود یافته اند. ویا فراتا نیز برای عبور از معابر سنگی به کار آمده است.

هیجان صعود باعث شد که کوهنوردان جدی به دنبال صعودهای زمستانی، صعود به همه کوههای بلند، صعودهای انفرادی ، صعودهای سبک آلپی و صعود و فرود با اسکی باشند. استفاده از پوشاک تنفسی در کوهنوردی نیز باعث راحتی هرچه بیشتر در هنگام صعود شده است.

کلنگ طلایی
کلنگ طلایی _ اسکار کوهنوردی

جنبه های دیگر کوهنوردی

بعضی بحث ها در باره تجاری سازی صعود به کوههای بلند وجود دارد مبنی بر اینکه تجاری سازی این کوهها باعث شده کوهنوردان آماتور خود و دیگران از جمله راهنماها را در معرض خطر قرار دهند. هرچند که این یک موضوع پیچیده است و مخالفان و موافقان خود را دارد.

همچنین کوهنوردی همیشه یک پایان خوش ندارد. مثالهای بی پایانی درباره مرگ کوهنوردان در تاریخ کوهنوردی جهان وجود دارد. وجود این میزان خطر همواره باعث شده که بسیاری خطر ورزش کوهنوردی را بیش از حد دانسته و به آن نقدهای جدی وارد کنند.

باشگاه ورزشی موج / دکتر مهدی جباریان

چقدر این پست مفید بود؟

ستاره چپ بیشترین امتیاز

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

مهدی جباریان

*مهدی جباریان : شروع فعالیت کوهنوردی 1376 برخی صعودهای شاخص: • گشایش مسیر در دیواره پاتخت ، زمستانی ، سبک آلپی • رکورد صعود چهارجبهه دماوند در 25 ساعت و سی دقیقه:شروع از گوسفندسرا، مسیرهای جنوبی، غربی، شمالی، شمال شرقی، پایان در گوسفندسرا • صعود سه جبهه دماوند در 21 ساعت: شروع از گوسفندسرا، مسیرهای جنوبی، شمالی و شمال شرقی • رکورد صعود آزاد انفرادی دهلیز مرکزی یخار از معدن تا انتهای یخچال در 12 ساعت • صعود زمستانی دماوند 10 مرتبه: گرده شرقی(تیغه های یخار)، جنوبی، شمالی، یکروزه... • صعود دماوند مجموعا 104 مرتبه در فصول مختلف یالهای گوناگون. • صعود زمستانی گرده شرقی سرکچال به خلنو • صعود زمستانی قلل شاخک و علم کوه از مسیر سیاسنگا • رکورد صعود سرعتی آزاد انفرادی گرده آلمانها از ونداربن تا تنگ گلو در 7 ساعت و سی و سه دقیقه • تلاش برای صعود زمستانی آلپی ترکیبی دیواره علم کوه مسیر هاری رست، صعود برتر سال 96 • صعود به گرده آلمانها چهارده مرتبه در فصل بهار و تابستان و پاییز – صعود یکروزه گرده آلمانها • صعود یکروزه دیواره علم کوه، مسیر هاری رست از ونداربن به ونداربن بدون بارگذاری 21:33 ساعت • صعود دو مسیر هاری رست و فرانسوی های دیواره علم کوه در یک روز • رکورد عبور از البرز، شروع دربند توچال تا آزادکوه کلاک ، 102 کیلومتر، 9000 متر صعود در 46 ساعت رکورد صعود سرعتی زمستانی گرده آلمانها از ونداربن به ونداربن در 67 ساعت • رکورد صعود سرعتی خط الراس دوبرار در 17 ساعت و نه دقیقه • صعود سرعتی از پل خواب توچال کلک چال جمشیدیه در 15 ساعت و 20 دقیقه • صعود یکروزه از دربند توچال تا سرکچال سپیدستان در 23 ساعت و 50 دقیقه ، 65 کیلومتر، • صعود قله خان تنگری 7010 متر • تلاش برای صعود قله ماناسلو 8163 متر • صعود یخچالهای شمالی سبلان، کسری، یخار • صعود و تمرین سنگنوردی در دیواره های شروین، پلخواب، بیستون.... • گشایش مسیر در دیواره های کاسونک، شروین، اوسون ترکیبی ... • مربی کوهپیمایی درجه سه سایر: کمربند مشکی جودو دان یک کارشناس مهندسی معماری، دکتری مدیریت بازرگانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

مقالات پیشین

سبد خرید
راهنمای خرید و ارسال
فروشگاه
وبلاگ
حساب من
0 مقايسه
0 مورد سبد خرید