کوهنوردی, کوهنوردان جهان

28 تا از بهترین کوهنوردان جهان چه کسانی هستند؟

28 تا از بهترین کوهنوردان جهان چه کسانی هستند؟

معرفی بهترین کوهنوردان جهان با هدف رتبه بندی و یا مقایسه در بین کوهنوردان برتر تاریخ انجام نگرفته است، بلکه با این مقصود انجام شد تا مقیاسی ایجاد کند برای آنان که همچون ما در راهند. نکته اینکه این لیست مسلما کامل نمی باشد.

بزرگان کوهنوردی جهان

کریس بانینگتون

بهترین کوهنوردان جهان
کریس بانینگتون برنده کلنگ طلایی دوران

سر کریس بانینگتون، اهل انگلستان، شرکت در 90 برنامه در مناطق مختلف هیمالیا، 20 صعود در قلل دست نخورده جهان، صعود حماسی اوگر، ریاست دانشگاه لنکستر، ریاست شرکت برگهاوس، ریاست پارک ملی انگلستان، ریاست اتحادیه کوهنوردی انگلستان، نویسنده 14 کتاب در زمینه کوهنوردی…گشایش مسیر در اورست به عنوان سرپرست ، جنوبی آناپورنا، مفتخر به کلنگ طلایی دوران.

مرتبط : کریس بانینگتون ، اوگر دوپای شکسته

رینهولد مسنر

بهترین کوهنوردان جهان
مسنر در صعود انفرادی به نانگاپاربات

شناخته شده ترین و مشهورترین در دنیای کوهنوردی. اولین کوهنوردی که به چهارده قله هشت هزار متری صعود کرد. اولین کوهنوردی که به همراه پیتر هبلر بدون اکسیژن کمکی توانستند به اورست صعود کنند. تراورس گاشربروم ها، صعود به اورست در فصل مونسون به صورت کاملا انفرادی از یک مسیر جدید به رخ شمالی اورست و دهها صعود برتر دیگر. او را از نظر بسیاری از کارشناسان در جایگاه اول در بین بهترین کوهنوردان جهان قرار دارد

مرتبط : رینهولد مسنر ، جملات مشهور رینهولد مسنر ، کوهنوردی چیست؟

یرزی کوکوچکا

یرزی کوکوچکا

رینهولد مسنر در مورد یرزی کوکوچکا اعتقاد دارد:”تو نفر دوم نیستی، تو بهترینی.” آنچه که در یرزی کوکوچکا بیش از هر چیز دیگری به چشم می آید ولع سیری ناپذیر وی در صعود است. هیچ چیزی نمیتواند جای این اشتیاق و ولع را پر کند. به طوری که دو هشت هزار متری را در یک زمستان به صورت پشت سر هم در می نوردد. یرزی کوکوچکا، دومین کسی که چهارده هشت هزار متری را صعود کرد. تفاوت وی با مسنر در این است که به غیر از لوتسه الباقی قلل را یا در زمستان یا از مسیر جدید یا به سبک آلپی صعود نمود.

مرتبط : یرزی کوکوچکا ، دهه طلایی ، صعود زمستانی چوآیو ، دنیای عمودی من

داگ اسکات

داگ اسکات
داگ اسکات

داگ اسکات را باید یک سرطناب تمام عیار در صعودهای آلپی دانست. صعود به جنوب غربی اورست، صعود به اوگر دست نیافتنی و بازگشت به بیس کمپ با دو پای شکسته، اولین صعود چانگابانگ، ریاست آلپاین کلاب بریتانیا، تنها بخشی از فعالیتهای کوهنوردی وی هستند. وی در سال 2011 نایل به دریافت کلنگ طلایی دوران گردید.

مرتبط : اوگر- دوپای شکسته ، داگ اسکات

ارهارد لورتان

لورتان

یک لخت نورد در شب. ارهارد لورتان سومین انسانی است که توانست چهارده قله هشت هزار متری را صعود کند و البته دومین کسی که بدون اکسیژن کمکی این کار را انجام داد. اما آنچه که در وی و همطنابش ژان تریولت خودنمایی میکند، سبک متفاوت آنهاست. به طوری که ویتک کورتیکا، کوهنورد قدرتمند لهستانی در مورد آنها مینویسد:”اینان تحمل کردن در کوه را به معنای واقعی درک کرده اند.” صعود به دیواره ترانگو ، صعود به دیواره غربی دائولاگیری در زمستان آنهم بدون شبمانی ، صعود به اورست از طریق دهلیز نورتن تنها در 40 ساعت و بازگشت به بیس کمپ در 4 ساعت تنها بخشی از دستآوردهای ورزش لورتان میباشد.

مرتبط : هنر تحمل کردن ، ارهارد لورتان ، خودت را برای تحمل کردن آماده کن

ویتک کورتیکا

بهترین کوهنوردان جهان

یکی از پیشگامان سبک آلپی در صعود به بزرگترین دیواره های جهان و یکی از بهترین کوهنوردان جهان در تمامی ادوار. از بزرگترین کوهنوردان در تاریخ لهستان و البته جهان با صعود و گشایش مسیر در یازده دیواره از جمله ترانگو، چانگابانگ، بانداکا، بیاچراهی…صعود و گشایش چند مسیر در هشت هزارمتری ها از جمله تراورس یه قله برودپیک و رخ جنوب غربی چوآیو. صعود وی به دیواره درخشان در گاشربروم 4 در زمره ده صعود برتر قرن قرار دارد. وی در زمینه سنگنوردی مسیرهایی قبل از زمان درجه بندی صعود کرده که اکنون با درجه 5.13D شناخته میشوند. همچنین فری سولو به مسیر با درجه 5.13A که همچنان سختترین مسیر فری سولوی لهستان است.

مرتبط : ویتک کورتیکا ، دیواره درخشان

اولی اشتک

اولی اشتک
اولی اشتک

ملقب به ماشین سوییسی. اکثر مردم او را با صعود سرعتی و فری سولو به دیواره آیگر میشناسند. اما صعود و گشایش وی در جبهه جنوبی آناپورنا به سبک انفرادی، صعود به شیشاپانگما در 10 و نیم ساعت و بسیاری صعودهای دیگر از جمله صعود به 82 قله آلپ در 62 روز را نمیتوان فراموش کرد. از نکات برجسته در مورد اولی اشتک باید به درجه صعود سنگنوردی بالا و سرعت اسکای رانینگ بالا اشاره کرد. درک رشد دادن هر دو اینها تا این سطح واقعا دشوار است.

دنیس اوربکو

دنیس اوربکو
دنیس اوربکو در مسیر کی2 زمستان 2018

یک افسانه حقیقی و یکی دیگر از بهترین کوهنوردان جهان ، صعود به 14 هشت هزار متری به عنوان هشتمین فرد. گشایش چندین مسیر جدید از جمله مسیری فوق العاده در چوآیو، گشایش در برودپیک ، گاشربروم…صعود به قلل پلنگ برفی در 42 روز ، صعود به خانتنگری در 12 ساعت و 21 دقیقه. صعود به دو هشت هزار متری در زمستان، صعود به البروس در سه ساعت و 58 دقیقه..از وی یک اسطوره به تمام معنا ساخته است.

مرتبط: تناسخ در چوآیو ، دنیس اوربکو ، خروش باد ، سفر به بالاترین نقطه

میک فاولر

بهترین کوهنوردان جهان

کوهنورد کوهنوردان، حتی بدون صعود به یک هشت هزار متری. آنچه که میک فاولر را متمایز میسازد نگاه او و سبک صعودهای وی میباشد. صعود به ستون طلایی اسپانتیک، سیگونیانگ، دماغه شیوا، کیشتوار تنها بخشی از دهها صعود برتر وی در قلل دست نخورده و یا جبهه های بکر کوههای جهان هستند. همین صعودهای ناب باعث دریافت چندین کلنگ طلایی توسط او گردید.

مرتبط : میک فاولر ، نیانچن دره اشتباهی ، ستون طلایی اسپانتیک ، کلنگ طلایی در تعطیلات

والری بابانوف

والری بابانوف

کوهنوردان روس گاها کمتر شناخته شده هستند، اما این نمیتواند دلیلی برای نادیده گرفتن سطح بسیار بالای کوهنوردی آنان باشد. والری بابانوف با صعودهای سرعتی ، اولین صعود مرو به صورت انفرادی، صعود به رخ شمالی ژانو، مسیر جدید در برودپیک و گاشربروم یک آنهم در یک برنامه، گشاایش مسیر در چومولونزو به صورت انفرادی ، دیواره الکاپتان…را باید و به حق در جمله بهترین کوهنوردان جهان جای داد.

مرتبط : والری بابانوف ، مرو-بال کوسه ، دو فیلم با یک بلیط

سیمون مورو

کوهنوردی زمستانه
سیمون مورو در اولین صعود زمستانی شیشاپانگما

سیمون مورو ، اولین انسانی که توانست 4 قله هشت هزار متری را در زمستان صعود کند.(از نظر برخی از منتقدان یکی از صعودهای کوکوچکا در زمستان حقیقی منطقه نپال نبوده اند.) چهار بار صعود به اورست را نیز باید به این مجموعه اضافه کرد. وی همچنین فعالیت های انسان دوستانه زیادی در مناطق کوهستانی انجام داده است. بعلاوه اینها باید صعود چهار هفت هزار متری در یک فصل را هم افزود.

مرتبط : سیمون مورو ، خروش باد ،

کریستوف ویلیچکی

ویلیچکی
کریستوف ویلیچکی ، مفتخر به یازدهمین کلنگ طلایی دوران

مردی برای تمام فصول، یک کوهنورد تمام عیار. او به همراه لزک سیچی اولین انسانهایی بودند که اورست را در زمستان صعود کردند. از جمله سایر صعودهای برتر وی باید به صعود کانگچنجونگا در زمستان ، اولین صعود یکروزه یک هشت هزار متری در برودپیک و دهها مورد دیگر اشاره کرد. سبد صعودهای وی پر از افتخاراتی دست نیافتنیست.

مرتبط : کریستوف ویلیچکی ، مبارزان یخ ، دهه طلایی

اریک شیپتون

اریک شیپتون

در دوره ای که همه تیم ها با استفاده از روش محاصره ای به کوههای بلند میرفتند، شیپتون بود که با تکیه به سبک سبکبار راهی هیمالیا شد. در سال 1931 قله کمت به ارتفاع 7756 را صعود کرد. او بود که نورگی را وارد دنیای کوهنوردی نمود و به هیلاری فرصت داد تا در کوهنوردی در هیمالیا شرکت کند.

مرتبط : سبک آلپی ، اریک شیپتون

آندره زوادا

زوادا

پدرخوانده صعودهای زمستانی در بلندترین کوههای جهان. اولین صعود یک هفت هزار متری به قله نوشاخ در فصل زمستان به همراه پیوتروسکی. سرپرست برخی از ماندگارترین صعودهای زمستانی در تاریخ کوهنوردی جهان.

مرتبط : آندره زوادا ، اولین صعود زمستانی چوآیو ،

کی تانیگوچی

بهترین کوهنوردان جهان

کی تانیگوچی اولین زنی است که توانست نایل به دریافت کلنگ طلایی فرانسه شود. نگاه وی به نوگرایی و صعود از جمله ان چیزی است که وی را در زمره بهترین کوهنوردان جهان قرار میدهد.

مرتبط : کی تانیگوچی-جعبه پاندورا ، سامورایی-جنوب شرقی کمت

کورت دیمبرگر

کورت دیمبرگر - بهترین کوهنوردان جهان

کورت دیمبرگر، کسی که برای اولین بار دو قله برودپیک و دائولاگیری را صعود کرد. صعود آنها به برودپیک از جنبه دیگری هم متمایز است. این اولین صعود در قلل بلند بود که با استفاه از سبک آلپی انجام میگرفت. وی همچنین یکی از دو بازمانده فاجعه کی2 در سال 1986 میباشد. وی همچنین نایل به دریافت پنجمین کلنگ طلایی دوران به دلیل یک عمر فعالیت در عرصه کوهنوردی گردیده است.

مرتبط : کورت دیمبرگ

پارک یانگ سئوک

پارک یانگ-سئوک
اولین فاتح گرند اسلم ماجراجویی

اولین انسانی است که توانست گراند اسلم ماجراجویی را به اتمام رساند. گراند اسلم ماجراجویی شامل صعود به 14 قله هشت هزار متری، 7 قله 7 قاره و قطب شمال و جنوب میگردد. وی به همراه چند کوهنورد کره ای دیگر همچنین اقدام به تکمیل مسیر روسها در جنوب غربی اورست کردند. مسیری طاقتفرسا با نزدیک 4000 متر ثابت کشی در کوه و درجه سختی 5.9 در 8100 متری.

مرتبط : پارک یانگ-سئوک ، راه کره ای-گانگاپورنا

کارلوس سوریا فونتان

کارلوس سوریا

الگو و نماد امید به صعود و تغییر دهنده دیدگاه نسبت به کوهنوردی در سنین بالا. او تنها کسی است که توانسته 10 قله بالاتر از هشت هزار متری را پس از 60 سالگی صعود نماید. از نکات جالب توجه در اینجا هم صعود به آناپورنای سرسخت در 77 سالگی میباشد.

مرتبط : کارلوس سوریا

والتر بوناتی

بهترین کوهنوردان جهان
والتر بوناتی بر فراز قله گاشربروم 4 در اولین صعود _ 1958

اولین صعود به گاشربروم 4 را نباید فراموش کرد. همچنین نقش برجسته ای که والتر بوناتی در اولین صعود کی2 داشته است. بعلاوه اینها دهها صعود در آلپ را نیز باید افزود تا والتر بوناتی در در زمره بهترین کوهنوردان جهان قرار داد. وی نایل به دریافت کلنگ طلایی دوران نیز گردید. تلاش آنها برای صعود به کی2 حکایت پرماجراست.

مرتبط : والتر بوناتی-کی2 و صعود کثیف

هرمان بول

نانگاپاربات هرمان بول
هرمان بول اولین صعود کننده نانگاپاربات

اسطوره اسطوره ها، اولین صعود به نانگاپاربات آنهم به صورت انفرادی داستانیست که صدها بار شنیدن و تعریف کردن آن هم خالی از لطف نخواهد بود. هرمان بول به طور گسترده ای به خاطر بهره گیری از سبک آلپی در کوههای بزرگ شناخته شده است. دیگر صعود وی در این زمینه میتوان به اولین صعود به برودپیک به سبک آلپی به همراه کورت دیمبرگر و سایرین اشاره کرد. بزرگترین ها مانند مارکو پرزلیج و مسنر همواره از او به عنوان یک الگو یاد میکنند.

مرتبط : هرمان بول

هانس کامرلندر

بهترین کوهنوردان جهان
هانس کامرلندر و مسنر در کنار یکدیگر

سریعترین صعود بدون اکسیژن به اورست در 16 ساعت و 45 دقیقه از مسیر شمالی، رکوردی که هنوز هم برای کامرلندر پابرجاست. وی 13 قله از 14 هشت هزارمتری را صعود کند. اما اعلام نمود که به خاطر از دست دادن دوستان زیادی در کوهستان نمیخواهد با صعود به ماناسلو به این مجموعه پایان بدهد. در سال 1990 او توانست با اسکی از رخ دیامیر نانگاپاربات فرود بیاید. وی همچنین صعودهای برجسته و گشایشهای جدیدی در کوههای نام آشنای جهان دارد.

مرتبط : هانس کامرلندر

لین هیل

لین هیل

یک زن افسانه ای و تمام نشدنی. اولین کسی که توانست مسیر دماغه دیواره الکاپتان را با درجه 5.14 به صورت طبیعی صعود کند. دهها صعود در دیواره های بلندجهان و قهرمانی مسابقات سنگنوردی جهانی از جمله دستآوردهای خاص لین هیل میباشد.

مرتبط : درجه سختی در سنگنوردی ، لین هیل

والری خریچچاتی

والری خریچچاتی

یک غول تمام عیار ، کوهنورد روس. چهل صعود در قلل بالای هفت هزار متری. گشایش مسیر در اورست، 4 دور نائل به صعود پلنگ برفی بر اساس آمار فدراسیون روسیه، 10 بار صعود کمونیسم، 5 بار صعود پوبدا، لنین 8 بار، کورژنفسکایا 4 بار، خانتنگری 6 بار. اولین صعود زمستانی کمونیزم، اولین صعود زمستانی لنین، تراورس پوبدا به خانتنگری، اولین صعود زمستانی خانتنگری….

مرتبط : والری خریچچاتی

واندا روتکویچ

بهترین کوهنوردان جهان
از راست : کوکوچکا ، روتکویچ و ویلچکی

واندا روتکویچ اولین زنیست که توانست به کی2 صعود کند. همچنین به عنوان اولین زن اروپایی به اورست صعود کرد. از سایر صعوهای وی میتوان به لنین، دیواره ایگر، اولین صعود گاشربروم 3، نانگاپاربات از رخ دیامیر، آناپورنا از جبهه جنوبی ….اشاره کرد.

مرتبط : واندا روتکویچ ، باشگاه ورزشی موج

گرلینده کالتربرونر

کالتربرونر

دومین زنی که به 14 قله هشت هزار متری صعود کرد و اولین زنی که توانست بدون اکسیژن کمکی این مهم را به انجام رساند. از جالب ترین صعودهای وی می توان به صعود رخ شمالی کی2 اشاره کرد که پس از شش بار تلاش روی این کوه به انجام رسید.

مرتبط : گرلینده کالتربرونر ، مسیرهای کی2

آناتولی بوکرایف

آناتولی بوکرایف
آناتولی بوکرایف

به حق او را باید در هر لیستی از بهترین کوهنوردان جهان قرار داد. اولین صعود افرادی لنین، صعود به لنین در 14 ساعت، دائولاگیری در 17 ساعت و 15 دقیقه، لوتسه در 21 ساعت و 16 دقیقه، مسیر جدید در دائولاگیری، اولین صعود زمستانی پوبدا تنها بخشی از صعودهای شاخص وی هستند.

مرتبط : آناتولی بوکرایف

مارکو پرزلیج

مارکو پرزلیج
مارکو پرزلیج

وی چهار بار نایل به دریافت کلنگ طلایی فرانسه شده است که همین برای اثبات سطح این کوهنورد کافیست. از جمله صعودهای برتر وی باید به گشایش مسیر در کانگچنجونگا، اولین صعود ملونگتسه، دومین صعود ستون طلایی اسپانتیک، ستون شمال غربی چومولاری، اولین صعود کی7 و دهها صعود دیگر اشاره کرد.

مرتبط : مارکو پرزلیج ، بادهای چومولاری

آلکس لوه

آلکس لوه
آلکس لوه

در مورد سطح آمادگی این کوهنورد داستانها و افسانه های زیادی بیان شده است. از صعودهای برتر وی می توان به صعود خانتنگری در ده ساعت و 8 دقیقه، گاشربروم 4، ترانگوی بزرگ و چندین گشایش مسیر اشاره کرد.

مرتبط : آلکس لوه

مهدی جباریان

*مهدی جباریان : شروع فعالیت کوهنوردی 1376 برخی صعودهای شاخص: • گشایش مسیر در دیواره پاتخت ، زمستانی ، سبک آلپی • رکورد صعود چهارجبهه دماوند در 25 ساعت و سی دقیقه:شروع از گوسفندسرا، مسیرهای جنوبی، غربی، شمالی، شمال شرقی، پایان در گوسفندسرا • صعود سه جبهه دماوند در 21 ساعت: شروع از گوسفندسرا، مسیرهای جنوبی، شمالی و شمال شرقی • رکورد صعود آزاد انفرادی دهلیز مرکزی یخار از معدن تا انتهای یخچال در 12 ساعت • صعود زمستانی دماوند 10 مرتبه: گرده شرقی(تیغه های یخار)، جنوبی، شمالی، یکروزه... • صعود دماوند مجموعا 104 مرتبه در فصول مختلف یالهای گوناگون. • صعود زمستانی گرده شرقی سرکچال به خلنو • صعود زمستانی قلل شاخک و علم کوه از مسیر سیاسنگا • رکورد صعود سرعتی آزاد انفرادی گرده آلمانها از ونداربن تا تنگ گلو در 7 ساعت و سی و سه دقیقه • تلاش برای صعود زمستانی آلپی ترکیبی دیواره علم کوه مسیر هاری رست، صعود برتر سال 96 • صعود به گرده آلمانها چهارده مرتبه در فصل بهار و تابستان و پاییز – صعود یکروزه گرده آلمانها • صعود یکروزه دیواره علم کوه، مسیر هاری رست از ونداربن به ونداربن بدون بارگذاری 21:33 ساعت • صعود دو مسیر هاری رست و فرانسوی های دیواره علم کوه در یک روز • رکورد عبور از البرز، شروع دربند توچال تا آزادکوه کلاک ، 102 کیلومتر، 9000 متر صعود در 46 ساعت رکورد صعود سرعتی زمستانی گرده آلمانها از ونداربن به ونداربن در 67 ساعت • رکورد صعود سرعتی خط الراس دوبرار در 17 ساعت و نه دقیقه • صعود سرعتی از پل خواب توچال کلک چال جمشیدیه در 15 ساعت و 20 دقیقه • صعود یکروزه از دربند توچال تا سرکچال سپیدستان در 23 ساعت و 50 دقیقه ، 65 کیلومتر، • صعود قله خان تنگری 7010 متر • تلاش برای صعود قله ماناسلو 8163 متر • صعود یخچالهای شمالی سبلان، کسری، یخار • صعود و تمرین سنگنوردی در دیواره های شروین، پلخواب، بیستون.... • گشایش مسیر در دیواره های کاسونک، شروین، اوسون ترکیبی ... • مربی کوهپیمایی درجه سه سایر: کمربند مشکی جودو دان یک کارشناس مهندسی معماری، دکتری مدیریت بازرگانی

3 نظر در “28 تا از بهترین کوهنوردان جهان چه کسانی هستند؟

  1. سمانه جمشیدی گفت:

    بسیار خوب بود مطلب

  2. مجتبی فریدونی گفت:

    با سلام، مطالب بیان شده بسیار عالی و مفید بودن، ایکاش در تکمیل این لیست کوهنوردانی از ایران زمین هم اضافه شود و اینکه به عنوان یک مربی کوهپیمایی بنظر اینجانب دیدگاه زمانبندی نمودن صعودها چندان با روح ورزش کوهنوردی سازگاری ندارد، طی یک مسیر کوهنوردی شاید در چند ساعت یا چند روز به طول انجامد لیکن ممکن است به اندازه یک عمر خاطره جاودان از خود به یادگار بگذارد.

    1. mojekooh گفت:

      درود بر شما و سپاس از لطف جنابعالی . یکی از شعارهای اصلی المپیک بلندتر ، سریعتر و قوی تر هست. اگر المپیک را معیاری برای عیار ورزش قرار دهیم می توانیم سریعتر بودن به عنوان معیاری برای توانمندی بیشتر قلمداد کنیم. از سوی دیگر شما را به گفته کوهنورد برجسته رینهولد مسنر ارجاع میدهم که اعتقاد دارد سرعت در کوهنوردی به معنای امنیت میباشد. پاینده و سرفراز باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

مقالات پیشین

سبد خرید
ارسال فوری تهران در نوروز
فروشگاه
وبلاگ
حساب من
0 مقايسه
0 مورد سبد خرید