آمادگی جسمانی

آمادگی جسمانی چیست؟{۱۰ تا از فواید آمادگی جسمانی}

آمادگی جسمانی چیست؟{۱۰ تا از فواید آمادگی جسمانی}

0
(0)

انجام تمرینات منظم، تغذیه مناسب و خواب صحیح به افزایش آمادگی جسمانی خواهد انجامید. اما سوال این است که چرا باید به دنبال ارتقای سطح فیزیکی خود باشیم. در این مطلب با برخی فواید آمادگی جسمانی آشنا خواهید شد. آگاهی نسبت به این مزایا باعث میشود به این مقوله به چشم یک سرمایه گذاری مثبت نگاه کنید. در این نوشته ابتدا به تعریف آمادگی جسمانی پرداختیم و سپس مزایای آن مطرح شده است. با موج کوه همراه باشید.

آمادگی جسمانی چیست؟

آمادگی جسمانی به توانایی سیستم های بدن شما برای همکاری موثر برای سلامتی و انجام فعالیت های روزمره گفته می شود. کارآمد بودن به معنای انجام فعالیتهای روزمره با کمترین تلاش ممکن است. یک فرد با آمادگی جسمانی مناسب قادر به انجام کارهای مدرسه است ، مسئولیت های خانه را بر عهده دارد و هنوز انرژی کافی برای لذت بردن از ورزش و سایر فعالیت های اوقات فراغت را خواهد داشت. آمادگی جسمانی معمولاً از طریق تغذیه مناسب، ورزش و استراحت کافی حاصل می شود.

آمادگی جسمانی دارای 11 فاکتور هست. از این عوامل می توان به قدرت، استقامت قلبی عروقی، انعطاف پذیری، استقامت عضلانی و ترکیب بدنی اشاره کرد. اهمیت هر یک از این فاکتورها بسته به نوع ورزش یا فعالیت می تواند کمتر یا بیشتر باشد.

مزایای آمادگی جسمانی بالا

آمادگی جسمانی باعث افزایش کیفیت زندگی و همچنین طول عمر بیشتر می گردد. از سایر فواید آن می توان به موفقیت در ورزش، افزایش توانمندی ذهنی و بدنی، مقاومت در برابر بیماری ها و مانند آن اشاره کرد.

به ادامه به توصیف دقیق تر این فواید در زندگی روزمره و ورزش پرداخته ایم:

فواید آمادگی جسمانی

فواید آمادگی جسمانی در زندگی روزمره

1. احساس خوشبختی و اعتماد به نفس بیشتر

تحقیقات نشان داده است که ورزش و تناسب باعث بهبود خلق و خوی شما و کاهش احساس افسردگی، اضطراب و استرس می گرد. یکی از مهمترین فواید آمادگی جسمانی این است که تغییراتی در مغز ایجاد میشود که به تنظیم استرس و اضطراب می انجامد. همچنین حساسیت مغزی برای هورمونهای سروتونین و نوراپی نفرین که باعث تسکین حس افسردگی میشود را افزایش خواهد داد.

علاوه بر این، ورزش می تواند تولید اندروفن را افزایش دهد. این ماده در بدن به تولید احساسات مثبت و کاهش درد می انجامد. علاوه بر این ورزش به عنوان یکی از راههای اصلی کاهش اضطراب ناشی از کار و فعالیت های اجتماعی از طرف مجموعه ای از محققان شناخته شده است.

یک نکته مثبت در اینجا این است که در هر سطحی از آمادگی جسمانی باشید، تمرین کردن تاثیر مثبتی روی شما خواهد داشت. تاثیرات ورزش روی روحیه نیز بسیار ثابت است.

تحقیقات روی 26 زن و مرد سالم که به طور مرتب تمرین داشتند، انجام شد. از یک گروه این افراد درخواست شد تا برای دو هفته تمرینات خود را متوقف کند. گروه بدون تمرین پس از دو هفته تحت تاثیر عوارض منفی روحی ناشی از ورزش نکردن قرار گرفتند.

2. مدیریت وزن

از مهمترین فواید آمادگی جسمانی در بدن باید به مدیریت و کاهش وزن اشاره کرد. برخی از مطالعات نشان داده اند که عدم تحرک عامل اصلی در افزایش وزن و چاقی می باشد. برای درک تاثیر ورزش در کاهش وزن، درک رابطه بین ورزش و مصرف انرژی مهم است.

بدن شما به سه طریق انرژی مصرف می کند: هضم غذا، تمرین کردن و عملکردهای روزانه بدن مانند تنفس و ضربان قلب.

هنگام رژیم گرفتن، کاهش کالری دریافتی باعث کاهش سوخت و ساز بدن می گردد، که کاهش وزن را به تعویق می اندازد. در مقابل، از فواید آمادگی جسمانی و حفظ تمرینات برای آن می توان به افزایش سوخت و ساز در اثر تمرین و سوزاندن کالری بیشتر اشاره کرد. مطالعات نشان داده است که ترکیب ورزشهای هوازی و تمرینات مقاومتی می تواند از دست دادن چربی و حفظ توده عضلانی را به حداکثر برساند، که برای کاهش وزن ضروری هستند.

3. سلامت عضلات و استخوانها

ورزش در ساخت و حفظ قدرت عضلات و استخوانها نقش اساسی دارد. فعالیت جسمی مانند کار با وزن در کنار دریافت پروتئین کافی عضله سازی را تحریک می کند.

با افزایش سن، بدن انسان تمایل به از دست دادن توده عضلانی و کاهش عملکرد دارد که می تواند به منجر به آسیب دیدگی و ناتوانی شود. از مهمترین فواید آمادگی جسمانی باید به کاهش از دست دادن عضلات و حفظ قدرت با افزایش سن اشاره کرد.

از سوی دیگر، ورزش کردن علاوه بر کمک به جلوگیری از پوکی استخوان در سنین بالاتر، به ایجاد تراکم استخوانی نیز کمک می کند.

4. افزایش سطح انرژی

ورزش می تواند یک تقویت کننده واقعی انرژی برای افراد سالم و کسانی که از بیماری های مختلف رنج می برند، باشد. یک مطالعه نشان داده است که شش هفته ورزش منظم باعث کاهش احساس خستگی در 36 فرد سالم گردید که پیش از آن خستگی مداوم را گزارش کرده بودند.

علاوه بر این، تمرینات آمادگی جسمانی می تواند به میزان قابل توجهی سطح انرژی افرادی را که از سندروم خستگی مزمن و سایر بیماری های جدی رنج می برند، افزایش دهد. حتی آثار مثبت آن روی گروههایی که از بیماری های پیشرونده مانند سرطان و ایدز رنج می برد، به مراتب دیده شده است.

5. کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن

کمبود فعالیت بدنی منظم یکی از دلایل اصلی درگیری با بیماری های مزمن است. نشان داده شده است که تمرینات منظم به بهبود حساسیت به انسولین، تناسب قلب و عروق و ترکیب بدنی می انجامد و فشار خون و سطح چربی کاهش خواهد یافت. یکی از بهترین راههای پیشگیری و کنترل دیابت انجام تمرینات آمادگی جسمانی می باشد.

6. افزایش سلامت پوست

پوست می تواند تحت تاثیر میزان استرس اکسیداتیو در بدن شما قرار بگیرد. استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می افتد که دفاع آنتی اکسیدانی بدن نتواند صدمه ای را که رادیکالهای آزاد به سلول وارد می کنند کاملا ترمیم نماید. این می تواند به ساختارهای داخلی آسیب رسانده و پوست شما را تخریب کند. یکی از بهترین راهکارها برای کنترل این اثر سو، ورزش منظم و متوسط است. به همین ترتیب، تمرین کردن می تواند جریان خود را تحریک کرده و سازگاری سلولهای پوستی را القا کند که باعث به تاخیر افتادن پیری پوست می گردد.

7. سلامت مغز و حافظه

یکی از مهمترین فواید آمادگی جسمانی، بهبهود عملکرد مغز، حافظه و مهارتهای فکر کردن است. در ابتدا تمرین باعث خونرسانی بهتر به مغز می گردد. همچنین می تواند باعث تولید هورمن هایی شود که رشد سلولهای مغزی را افزایش می دهند. یکی از تاثیرات مثبت دیگر در این جا، کمک به رشد هیپوکامپ است. این بخش مغز برای حافظه و یادگیری اهمیت زیادی دارد. در نهایت باید به تاثیر مثبت در کنترل بیماری آلزایمر و اسکیزوفرنی اشاره کرد.

8. افزایش آرامش و کیفیت خواب

در حین تمرین کردن، کاهش انرژی در بدن اتفاق می افتد که باعث خواب بهتر خواهد شد. یک مطالعه نشان داده است که 150 ساعت فعالیت متوسط تا شدید در هفته می تواند تا 65% باعث بهبود کیفیت خواب شود. به علاوه، مشارکت افراد مسن در ورزش باعث کنترل اختلالات خواب و کم خوابی می گردد.

9. کاهش درد

درد مزمن می تواند ناتوان کننده باشد. اما ورزش در واقع می تواند به کاهش آن کمک کند. در حقیقت، برای سالهای طولانی، توسیه برای درمان درد مزمن استراحت و بی تحرکی بود. با این حال، مطالعات اخیر نشان داده اند که تمرینات آمادگی جسمانی به تسکین دردهای مزمن کمک خواهد کرد. باید توجه داشت که برای استفاده از این مزیت، تمرینات می بایست با در نظر گرفتن درد و دلایل آن تنظیم و برنامه ریزی شوند.

10. زندگی جنسی بهتر

یکی دیگر از برجسته ترین فواید آمادگی جسمانی بهبود زندگی جنسی افراد است که روی اعتماد به نفس و سایر امور زندگی تاثیر مهمی خواهد داشت. ورزش کردن باعث افزایش میل جنسی میشود. انجام تمرینات منظم سیستم قلبی عروقی را بهبود بخشیده، ترشح هورمن ها را افزایش می دهد. تحقیقات در گروههای مختلف سنی و زنان و مردان نشان داده است که انجام فعالیت هایی مانند پیاده روی یا تمرینات منظم و چند جلسه در هفته تاثیر به سزایی روی این فاکتور دارد.

فواید آمادگی جسمانی در ورزش

از مهمترین فواید آمادگی جسمانی می توان به تاثیر آن در عملکرد ورزشی اشاره کرد. شناخت دقیق فاکتورهای دخیل و موثر تاثیرگذار در هر ورزش باعث میشود که ورزشکاران و مربیان ارزیابی درست تری نسبت به دلایل عدم رشد یا کاهش عملکرد ورزشی به دست آورند. رسیدن به این شناخت می تواند به عنوان ابزار اصلی برای بهینه سازی برنامه تمرینی و رسیدن به اهدافی بعدی لحاظ شود.

به طور مثال ممکن است یک ورزشکار دونده در مسیرهای پرشیب دارای نقطه ضعف باشد. بررسی عوامل دخیل در دللایل ضعف این ورزشکار در شیب ممکن است مربی وی را به ضعف وی در فاکتور قدرت برساند. شناسایی دلیل مشکل هم رسیدن به هدف را قطعا آسانتر خواهد کرد.

آمادگی جسمانی چیست+PDF

از طریق لینک زیر می توانید PDF آمادگی جسمانی چیست را دانلود نمایید. در این فایل به تعریف آمادگی جسمانی، مزایای آن و فاکتورهای مرتبط پرداخته شده است.

تاثیر ورزش کردن بر سلامت

افزایش اعتماد به نفس، جنگدگی، طرز فکر مثبت، سلامت بدن و روح، قدرت و کارآیی بیشتر در فعالیت های روزمره تنها بخشی از مزایای مثبت آمادگی جسمانی میباشند.

mana.md

مطالب مرتبط

چقدر این پست مفید بود؟

ستاره چپ بیشترین امتیاز

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

مهدی جباریان

*مهدی جباریان : شروع فعالیت کوهنوردی 1376 برخی صعودهای شاخص: • گشایش مسیر در دیواره پاتخت ، زمستانی ، سبک آلپی • رکورد صعود چهارجبهه دماوند در 25 ساعت و سی دقیقه:شروع از گوسفندسرا، مسیرهای جنوبی، غربی، شمالی، شمال شرقی، پایان در گوسفندسرا • صعود سه جبهه دماوند در 21 ساعت: شروع از گوسفندسرا، مسیرهای جنوبی، شمالی و شمال شرقی • رکورد صعود آزاد انفرادی دهلیز مرکزی یخار از معدن تا انتهای یخچال در 12 ساعت • صعود زمستانی دماوند 10 مرتبه: گرده شرقی(تیغه های یخار)، جنوبی، شمالی، یکروزه... • صعود دماوند مجموعا 104 مرتبه در فصول مختلف یالهای گوناگون. • صعود زمستانی گرده شرقی سرکچال به خلنو • صعود زمستانی قلل شاخک و علم کوه از مسیر سیاسنگا • رکورد صعود سرعتی آزاد انفرادی گرده آلمانها از ونداربن تا تنگ گلو در 7 ساعت و سی و سه دقیقه • تلاش برای صعود زمستانی آلپی ترکیبی دیواره علم کوه مسیر هاری رست، صعود برتر سال 96 • صعود به گرده آلمانها چهارده مرتبه در فصل بهار و تابستان و پاییز – صعود یکروزه گرده آلمانها • صعود یکروزه دیواره علم کوه، مسیر هاری رست از ونداربن به ونداربن بدون بارگذاری 21:33 ساعت • صعود دو مسیر هاری رست و فرانسوی های دیواره علم کوه در یک روز • رکورد عبور از البرز، شروع دربند توچال تا آزادکوه کلاک ، 102 کیلومتر، 9000 متر صعود در 46 ساعت رکورد صعود سرعتی زمستانی گرده آلمانها از ونداربن به ونداربن در 67 ساعت • رکورد صعود سرعتی خط الراس دوبرار در 17 ساعت و نه دقیقه • صعود سرعتی از پل خواب توچال کلک چال جمشیدیه در 15 ساعت و 20 دقیقه • صعود یکروزه از دربند توچال تا سرکچال سپیدستان در 23 ساعت و 50 دقیقه ، 65 کیلومتر، • صعود قله خان تنگری 7010 متر • تلاش برای صعود قله ماناسلو 8163 متر • صعود یخچالهای شمالی سبلان، کسری، یخار • صعود و تمرین سنگنوردی در دیواره های شروین، پلخواب، بیستون.... • گشایش مسیر در دیواره های کاسونک، شروین، اوسون ترکیبی ... • مربی کوهپیمایی درجه سه سایر: کمربند مشکی جودو دان یک کارشناس مهندسی معماری، دکتری مدیریت بازرگانی

2 نظر در “آمادگی جسمانی چیست؟{۱۰ تا از فواید آمادگی جسمانی}

  1. آیدا گفت:

    مطلب بسیار کاملی بود
    ممنون

    1. mojekooh گفت:

      درود بر شما. خوشحالیم که مفید واقع شده..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

مقالات پیشین

سبد خرید
راهنمای خرید و ارسال
فروشگاه
وبلاگ
حساب من
0 مقايسه
0 مورد سبد خرید