آمادگی جسمانی, سایر ورزش ها

ورزش پارکور چیست و چگونه پارکور را شروع کنیم؟

ورزش پارکور چیست و چگونه پارکور را شروع کنیم؟

ورزش پارکور یکی از جذابیت های امروزی شبکه های اجتماعی است. دیدن انواع تکنیک های جالب، پریدن از روی ساختمانها و دویدن روی دیوار را به راحتی نمی توان نادیده گرفت. ترکیبی از آردنالین و نیروی جوانی که می تواند هر کسی را به زندگی بازگرداند. در این مقاله به توصیف ورزش پارکور، تاریخچه، لوازم مورد نیاز و چند نکته کلیدی برای شروع آن می پردازیم.

پارکور چیست

پارکور، تمرین عبور از موانع در یک محیط مصنوعی یا طبیعی با استفاده از دویدن، جهش، پریدن، بالا رفتن، غلت زدن و سایر حرکات به منظور سفر از نقطه ای به نقطه دیگر به سریع ترین و کارآمدترین روش ممکن بدون استفاده از تجهیزات است.

به عنوان یکی از محبوب ترین ورزش های شهری در جهان، پارکور یک ورزش پر اکشن است که در آن از تعادل و قدرت برای به چالش کشیدن جاذبه استفاده می شود. پارکور نوعی تربیت بدنی و سبک زندگی است که هدف آن غلبه بر موانع با حرکت، دویدن، پریدن و بالا رفتن از نقطه ای به نقطه دیگر در محیط شهری می باشد.

خاستگاه ورزش پارکور

پارکور ورزشی است که توسط ریموند بل در فرانسه ایجاد شدو توسط پسرش دیوید بل و گروهی از دوستانش در اواخر دهه 80 توسعه یافت. این ورزش با گروهی به نام یاماکاسی که توسط دیوید بل و دوستانش در سال 1997 تاسیس شد و فیلمی به همین نام که در سال 2001 فیلمبرداری شد در سراسر جهان شهرت یافت. ورزشکاران مرد و زن به ترتیب Traceur و Traceuse نامیده می شدند که به معنی ردیاب در انگلیسی می باشد. “l’art du déplacement” (هنر حرکت)، که بعدها به پارکور تغییر نام یافت.

این ورزش اخیراً توسط بسیاری از برندهای معروف ورزشی پشتیبانی شده است و امروزه اغلب در فیلم های اکشن دیده می شود.

پارکور چگونه انجام می شود؟

ورزش پارکور به آموزش یا لوازم جانبی خاصی نیاز ندارد. بدن شما تنها ابزاری است که با پشتکار، نظم و انضباط و غریزه از آن استفاده می کنید. برای تمرین تکنیک ها و حرکات باید یک منطقه مناسب یا سالن پارکور پیدا کنید و برای بهبود عضلات خود تمرین کنید.

همچنین همراه داشتن یک مربی برای یادگیری سریع و صحیح بسیار مهم است. برای پارکور که نیاز به تعادل و قدرت دارد، ابتدا باید عضلات و تعادل خود را توسعه دهید. با انجام هر روز حرکات و تکنیک‌ها را راحت‌تر می‌توانید با انجام حرکاتی مانند فشار، کشش و اسکات انجام دهید. هنگامی که بدن خود را به اندازه کافی تقویت کردید، نوبت به تمرین حرکات فرود و غلت می رسد.

می توانید شروع به یادگیری نحوه فرود آمدن و غلتیدن نرم با پرش از ارتفاع نیم متری به عنوان شروع کنید. سپس باید مانورهای خرک، پرش و صعود را ادامه دهید. همانطور که این حرکات را انجام می دهید، باید با کشف حرکات مورد علاقه خود که متناسب با بدن شما هستند، سبک خود را ایجاد کنید. با تمرینات منظم، باید بدن خود را متناسب نگه دارید و حرکات جدیدی را در نواحی مختلف امتحان کنید تا استایل خود را ایجاد کنید.

می توانید سعی کنید افراد و گروه هایی را برای انجام پارکور با هم پیدا کنید. می توانید برای یادگیری و یافتن افراد دیگری که به این ورزش علاقه مند هستند، به مناطق پارکور در فضای باز یا سالن های پارکور بروید. می توانید از این ورزش لذت بیشتری ببرید و در حین آموزش یا یادگیری از دیگران سریعتر یاد بگیرید.

لیست لوازم پارکور – چه تجهیزاتی برای پارکور مورد نیاز است؟

لباس پارکور

پارکور به تجهیزات زیادی نیاز ندارد. یک کفش ورزشی مناسب و لباس ورزشی راحت معمولا کافی است. لباس ورزشی که در حین حرکت مجبور نیستید آن را تعمیر کنید، انتخاب خوبی برای پارکور است و می توانید لباسی متناسب با استایل خود پیدا کنید. انتخاب کفش برای راحتی شما و همچنین جلوگیری از صدمات بسیار مهم است.

کفش پارکور

یک جفت کفش محکم و منعطف مهمترین تجهیزات ورزشی پارکور به شمار می رود. داشتن کفش های سبک و ضربه گیر هنگام انجام پارکور ضروری است. این به شما کمک می کند تا هنگام انجام حرکات سطح را احساس کنید و از مفاصل پا و ساق خود محافظت نمایید. کفش باید کیفیت بالایی داشته باشد تا خطر صدمات را کاهش دهد و همچنین برای استفاده طولانی مدت مناسب باشد. کفش نباید روی پاهای شما خیلی تنگ باشد.

دستکش پارکور و لباس محافظ

اگرچه توسط Traceurs و Traceuses توصیه نمی شود، برخی از تجهیزات حفاظتی ممکن است برای مبتدیان مفید باشد. از این میان، دستکش پارکور شاید مهم ترین آنها محسوب می شود. اگرچه هنگام انجام پارکور مهم است که سطح را با دستان خود احساس کنید، در ابتدا می توانید از دستکش های پارکور مخصوص بدون انگشت استفاده نمایید. دستکش ها باید انعطاف پذیر و راحت باشند. دستکش های کوهنوردی را می توان به این منظور استفاده کرد. می توانید از آرنج بند و زانوبند نیز استفاده کنید.

صخره نوردی [سنگ نوردی] چیست: تاریخچه، انواع..

بهترین زمان برای ورزش پارکور چه فصلی است؟

پارکور ورزشی است که می توانید در هر زمانی از سال انجام دهید. با این حال، در طول زمستان می تواند دشوارتر و همچنین خطرناک تر باشد. همیشه می توانید از سالن های پارکور استفاده کنید و در روزهای زیبای بهاری این کار را بیرون از خانه انجام دهید. پارکور نیز به تدریج جای خود را در جشنواره های ورزشی که در بسیاری از نقاط جهان برگزار می شود، باز می کند. زمان جشنواره بهترین زمان برای ملاقات با افراد دیگر، به اشتراک گذاشتن تجربیات و یادگیری از دیگران برای بهبود خود است.

پارکور از چند سالگی و در چه سنی مناسب است؟

در حقیقت قانونی وجود ندارد و این بدن شماست که محدودیت ها را مشخص خواهد کرد. با این حال انجام حرکات پارکور نیاز به آمادگی دارد. به طور کلی در سنین بالا هم می توان این ورزش را انجام داد. در سنین پایین عملا می توانید خردسالانی را ببینید که بدون اینکه بدانند در حال ورزش پارکور هستند. اینجا یک سرزمین بی قانون برای لذت بردن از حس آزادیست.

چگونه پارکور را شروع کنیم؟

تمایل به شروع تمرین پارکور خوب است، اما نمی توانید انتظار داشته باشید که یک شبه در آن حرفه ای شوید. یک منحنی یادگیری برای متخصص شدن وجود دارد و مانند همه ورزشکاران پارکور، بهتر است از ابتدا شروع کنید. در اینجا نحوه انجام آن به نقل از wfpf آمده است:

ذهن خود را آماده کنید

آماده کردن ذهنتان به این معنی است که آن را تمیز کنید و از هر چیزی که می تواند شما را عقب نگه دارد پاک کنید و آن را برای یادگیری دوباره آماده نمایید. این بدان معناست که چیزهایی را که در تئوری درباره پارکور می‌دانید و شک در مورد آماه نبودن را کنار بگذارید.

  • با کودک درون خود ارتباط برقرار کنید و میل عمیقی برای کاوش داشته باشید.
  • به توانایی های خود اطمینان داشته باشید اما محدودیت های خود را بدانید. پارکور ممکن است جسورانه باشد، اما برای جلوگیری از آسیب، آن را با اعتدال معقول انجام دهید.
  • همیشه به ایمنی فکر کنید در حالی که برخی از قوانین ایمنی ورزشی ممکن است در مورد پارکور اعمال نشود، اما رعایت آنها خوب است، زیرا بهتر است که ایمن باشید تا اینکه پشیمان باشید و ماه ها تمرین را از دست بدهید.

آمادگی جسمانی خود را افزایش دهید.

ذهن ابزاری قدرتمند در یادگیری پارکور است، اما یک طرز فکر مصمم و قوی بدون بدن مناسب برای هیچ‌کس کار خاصی انجام نمی‌دهد. پس به فرم برسید به خاطر داشته باشید که مورد دوم لزوماً به معنای کاهش 10 کیلوگرم از وزن فعلی شما نیست.

این در مورد یادگیری استقامت است، و شما می توانید با انجام برخی تمرینات ورزشی مانند شناسوئدی، بارفیکس، دراز و نشست و اسکات به این هدف برسید. موارد قبل برخی از کارهای اساسی است که باید به عنوان مبتدی در این ورزش انجام دهید، و اگر می خواهید پیشرفت کنید، باید حدود 25 حرکت شناسوئدی، پنج حرکت بارفیکس و 50 حرکت اسکات با وزن بدن را برای شروع انجام دهید. همچنین مقداری تمرین دویدن به شما کمک می کند تا پایه هوازی خوبی برای تمرینات ایجاد کنید.

تعادل را یاد بگیرید.

حفظ تعادل کلید این ورزش است و کسانی که می خواهند ورزشکار پارکور شوند باید به آن تسلط داشته باشند. چه یک ریل باشد یا یک دیوار نازک، بسیار مهم است که بدانید چگونه تعادل خود را حفظ کنید تا از سقوط های مضر جلوگیری کنید. برای رسیدن به این هدف، ذهن خود را بر روی کار در حال انجام متمرکز کنید، در لحظه باشید، از حواس پرتی اجتناب کنید و قدم های خود را با دقت قرار دهید. با راه رفتن در یک خط مستقیم در یک جاده شروع کنید، به سمت پشته ها و سپس یک دیوار پیش بروید.

غلت زدن و لندینگ شانه ایمن را تمرین کنید

غلت زدن و فرود دو عنصر از حرکات پارکور هستند که یک ورزشکار باید به آنها تسلط داشته باشد. انجام هر یک از آنها به غلط منجر به دررفتگی، و در موارد شدید، شکستگی استخوان می شود.

این ورزش به حرکات عمودی و پرش های ارتفاع زیادی نیاز دارد. به عنوان یک مبتدی، از انجام همه کارها برای جسور بودن خودداری کنید. قدم های کوچک بردارید و تمرین کنید که چگونه به طور موثر بدون آسیب دیدن غلت بزنید و قبل از اینکه قدم های بزرگ را امتحان کنید از ارتفاعات کوچکتر بپرید.

برای پرش، از ارتفاعات بین ½ متر تا 1 متر شروع کنید و با پاهای خم شده روی قسمت جلوی پا فرود بیایید. اگر پرش از فاصله بالاتری است، پس از فرود آمدن با استفاده از شانه ها به جای پشت، یک رول رو به جلو انجام دهید.

یک لندینگ عالی از چاد زوادلو. البته نقطه مناسبی برای تمرین فرود نیست!

مانورهای خرک، پرش و سنگنوردی را بیاموزید

یادگیری نحوه خرک کردن به شما کمک می کند تا هنگام عبور از روی ریل یا عبور از حصار به عنوان یک مبتدی، بدون خطر، فری رانینگ انجام دهید.

خرک نیاز به استفاده از دست دارد و یک اشتباه می تواند منجر به شکستگی شود. بنابراین، همیشه از دو دست برای به دست آوردن قدرت مورد نیاز استفاده کنید و مطمئن شوید که قبل از اضافه کردن فاصله یا تغییرات به آنها تسلط دارید.

پرش و سنگنوردی نیز حرکات پارکور برای عبور از موانع هستند، به خصوص در منظره مدرن. چندین حرکت برای این دو وجود دارد، اما بهتر است قبل از امتحان گزینه‌های پیشرفته‌تر، با اصول اولیه شروع کنید.

وال ران/تیک تاک را تمرین کنید

اگر یک تکنیک وجود داشته باشد که اکثر افرادی که مایل به یادگیری پارکور هستند نمی توانند برای انجام آن صبر کنند، این تکنیک است، به خصوص اگر آن فرد علاقه مند به فیلم های اکشن باشند. در حالی که وقتی شروع به یادگیری این حرکت کردید، مخالفت با جاذبه احساس خوبی خواهد داشت، اما مراقب باشید که خیلی سریع حرکت نکنید.

سبک خود را توسعه دهید.

رسانه‌های اجتماعی مملو از ورزشکاران پارکور است که به راحتی و بدون زحمت، شیرین کاری‌های شیطانی را انجام می‌دهند و در حین آن سرگرمی زیادی دارند. در حالی که تماشای همه چیز سرگرم کننده و مفید است، توجه داشته باشید که همه آنها یک سبک شخصی دارند.

چیزی که برای یکی جواب می‌دهد برای دیگری جواب نمی‌دهد، بنابراین استایل منحصربه‌فردی را ایجاد کنید که متناسب با نوع بدن و آرزوهای شما باشد.

یک نقطه شروع و پایان را انتخاب کنید

به عنوان یک ورزشکار جدید پارکور، شما هنوز در حال یادگیری تکنیک های ورزش، استقامت و تلاش برای ایجاد سبک خود هستید. بنابراین، سعی نکنید در هیچ کاری زیاده روی کنید. یک نقطه شروع و پایان را در طول تمرین انتخاب کنید، هر کاری که برای رسیدن به آن لازم است انجام دهید و در آن پارامتر باقی بمانید.

یک مربی بگیرید و آموزش گروهی را شروع کنید

انجام کاری بسیار ساده تر است اگر کسی را داشته باشید که با او انجام دهید و صدایی غیر از صدای شما باشد که شما را تشویق می کند. پس از گذراندن مراحل بالا به تنهایی، یک مربی بگیرید و به یک گروه بپیوندید تا به مرحله بعدی برسید. این بدان معناست که افرادی وجود خواهند داشت که به دنبال شما هستند، اصلاح می کنند و اطمینان می دهند که زیاده روی نمی کنید.

مهدی جباریان

*مهدی جباریان : شروع فعالیت کوهنوردی 1376 برخی صعودهای شاخص: • گشایش مسیر در دیواره پاتخت ، زمستانی ، سبک آلپی • رکورد صعود چهارجبهه دماوند در 25 ساعت و سی دقیقه:شروع از گوسفندسرا، مسیرهای جنوبی، غربی، شمالی، شمال شرقی، پایان در گوسفندسرا • صعود سه جبهه دماوند در 21 ساعت: شروع از گوسفندسرا، مسیرهای جنوبی، شمالی و شمال شرقی • رکورد صعود آزاد انفرادی دهلیز مرکزی یخار از معدن تا انتهای یخچال در 12 ساعت • صعود زمستانی دماوند 10 مرتبه: گرده شرقی(تیغه های یخار)، جنوبی، شمالی، یکروزه... • صعود دماوند مجموعا 104 مرتبه در فصول مختلف یالهای گوناگون. • صعود زمستانی گرده شرقی سرکچال به خلنو • صعود زمستانی قلل شاخک و علم کوه از مسیر سیاسنگا • رکورد صعود سرعتی آزاد انفرادی گرده آلمانها از ونداربن تا تنگ گلو در 7 ساعت و سی و سه دقیقه • تلاش برای صعود زمستانی آلپی ترکیبی دیواره علم کوه مسیر هاری رست، صعود برتر سال 96 • صعود به گرده آلمانها چهارده مرتبه در فصل بهار و تابستان و پاییز – صعود یکروزه گرده آلمانها • صعود یکروزه دیواره علم کوه، مسیر هاری رست از ونداربن به ونداربن بدون بارگذاری 21:33 ساعت • صعود دو مسیر هاری رست و فرانسوی های دیواره علم کوه در یک روز • رکورد عبور از البرز، شروع دربند توچال تا آزادکوه کلاک ، 102 کیلومتر، 9000 متر صعود در 46 ساعت رکورد صعود سرعتی زمستانی گرده آلمانها از ونداربن به ونداربن در 67 ساعت • رکورد صعود سرعتی خط الراس دوبرار در 17 ساعت و نه دقیقه • صعود سرعتی از پل خواب توچال کلک چال جمشیدیه در 15 ساعت و 20 دقیقه • صعود یکروزه از دربند توچال تا سرکچال سپیدستان در 23 ساعت و 50 دقیقه ، 65 کیلومتر، • صعود قله خان تنگری 7010 متر • تلاش برای صعود قله ماناسلو 8163 متر • صعود یخچالهای شمالی سبلان، کسری، یخار • صعود و تمرین سنگنوردی در دیواره های شروین، پلخواب، بیستون.... • گشایش مسیر در دیواره های کاسونک، شروین، اوسون ترکیبی ... • مربی کوهپیمایی درجه سه سایر: کمربند مشکی جودو دان یک کارشناس مهندسی معماری، دکتری مدیریت بازرگانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

مقالات پیشین

سبد خرید
خرید لذت بخش و مطمئن از موج کوه
فروشگاه
وبلاگ
حساب من
0 مقايسه
0 مورد سبد خرید