دیواره نوردی, کوهنوردان ایران, کوهنوردی

حسین طالبی مقدم، کوهنورد دوران

حسین طالبی مقدم در سال ۱۳۳۹ در همدان به دنیا آمد و از ۱۳ سالگی همراه برادر خود «محمد» برای کوهنوردی آماتور به الوند می‌رفت، و از سال ۱۳۵۷ با شرکت در کلاس کارآموزی کوهنوردی به مربیگری «فریدون اسماعیل‌زاده» در رشته سنگنوردی و دیواره نوردی به مهارت دست یافت و اقدام به گشایش مسیرهای سنگنوردی طبیعی و مصنوعی در سنگها و دیواره‌های ایران کرد.

در سال ۱۳۶۳ دوره مربیگری سنگنوردی در بند یخچال تهران و در سال ۱۳۶۴ دوره مربیگری یخ و برف در منطقه علم‌کوه و در سال ۱۳۷۴ دوره مربیگری غارنوردی را با موفقیت پشت سرگذاشت.

او از بنیانگذاران گروه کوهنوردی بابک همدان و مؤسس باشگاه کوهنوردی کانون همدان بود و به جرأت می‌توان گفت «حسین طالبی مقدم» پر افتخارترین دیواره نورد دیواره‌های سربه فلک کشیده ایران بود، به حدّی که تا به حال بسیاری از کارهای ماندگار ایشان تکرار نشده‌است.

حسین طالبی مقدم در مهر ماه سال ۱۳۸۵ در اثر سرطان ریه درگذشت.

حسین طالبی مقدم
حسین طالبی مقدم و حسن نجاتیان ( صعود سه مسیر دیواره علم کوه در یک روز)

فعالیت‌های حسین طالبی مقدم

• اولین صعود مسیر لهستانیهای ۵۲ علم کوه با رکورد زمانی ۶ ساعت در سال ۱۳۶۵.
  • اولین صعود دو مسیر در یک روز، مسیر لهستانیهای ۵۲ در زمان ۴٫۵ ساعت و مسیر فرانسویها در زمان ۴٫۵ ساعت و بازگشت هر دو مسیر از قله علم‌کوه از مسیر سیاه سنگها تا علم چال.
  • اولین صعود سه مسیر در یک روز (مسیر لهستانیهای ۵۲، فرانسویها و هاری‌رُست)، در این صعود مسیر لهستانیها در زمان ۵٫۱۰ ساعت، فرانسویها در زمان ۳ ساعت و هاری‌رُست در زمان ۲ ساعت صعود شدند.
  • صعود یکروزه مسیر فرانسویها بدون استفاده از رکاب و بازگشت به علم چال.
  • صعود یکروزه مسیر لهستانیهای ۵۲ از رودبارک، در این صعود راهپیمائی تا علم‌چال ۶ ساعت و صعود مسیر لهستانیها ۳٫۵ ساعت به طول انجامید و تا به حال این سریعترین صعود به روی مسیر لهستانیهای ۵۲ در دیواره علم‌کوه می‌باشد.
  • ۴۶ مرتبه صعود مسیرهای مختلف دیواره علم‌کوه با موفقیت.
  • ۳۰۰ مرتبه صعود مسیرهای مختلف دیواره بیستون با موفقیت.
  • گشایش مسیر جدید به نام «همدانیهای ۶۷» در دیواره علم‌کوه به ارتفاع ۱۸۰ متر طی ۶ ساعت.
  • گشایش مسیر جدید به نام «همدانیهای ۶۸» در دیواره علم‌کوه به ارتفاع ۱۸۰ متر طی ۶ ساعت.
  • گشایش مسیر جدید به نام «همدانیهای ۶۹» در دیواره علم‌کوه به ارتفاع ۱۵۰ متر طی ۵ ساعت.
  • گشایش مسیر جدید به نام «اجل» در دیواره بیستون به ارتفاع ۸۰۰ متر طی ۳ روز.
  • گشایش مسیر جدید به نام «نجاح ۱» در دیواره بیستون به ارتفاع ۷۵۰ متر طی ۱٫۵ روز.
  • گشایش مسیر جدید به نام «احمد متینی صدر» در دیواره بیستون به ارتفاع ۸۰۰ متر طی ۱ روز.
  • گشایش مسیر جدید به نام «شیرین» در دیواره بیستون به ارتفاع ۷۵۰ متر طی ۲ روز.
  • گشایش مسیر جدید به نام «محمدرضا مهرخو» در دیواره بیستون به ارتفاع ۸۰۰ متر طی ۱ روز.
  • گشایش مسیر جدید به نام «فرهاد» در دیواره بیستون به ارتفاع ۷۵۰ متر طی ۲ روز.
  • گشایش مسیر جدید به نام «نگین» در دیواره بیستون به ارتفاع ۷۵۰ متر طی ۲ روز.
  • گشایش مسیر جدید به نام «گروه کانون کوهنوردی همدان» در دیواره بیستون به ارتفاع ۸۰۰ متر طی ۱ روز.
  • گشایش مسیر جدید به نام «نجاح ۲» در دیواره بیستون به ارتفاع ۸۰۰ متر طی ۱ روز.
  • گشایش مسیر جدید به نام «غارها» در دیواره خان گرمز همدان به ارتفاع ۲۰۰ متر طی ۱ روز.
  • گشایش مسیر جدید به نام «شکاف» در دیواره خان گرمز همدان به ارتفاع ۲۰۰ متر طی ۱ روز.
  • تراورس کامل دیواره خان گرمز همدان طی ۸ ساعت.
  • گشایش مسیر جدید به نام «همدانیها» در دیواره یافته خرم‌آباد به ارتفاع ۱۰۰۰ متر طی ۱ روز.
  • گشایش مسیر جدید در غار کتله خور و کروکی برداری از غار طی ۲۳ برنامه
موج کوه
کوهنوردان بابک ، شکوه و آرش

مرتبط : علم کوه ، نکات مهم در صعود دیواره علم کوه ، دیواره علم کوه

گزارش صعود های سرعتی دیواره ی علم کوه

مقدمه (فریدون اسماعیل زاده)

در این دو سال اخیر سه صعود جدیدروی دیواره علم کوه انجام شده که همه آنها از جهت سرعت و کیفیت کار اهمیّت دارند لیکن صعود مسیر جدید امسال که از تراورس وسط دیوار تا قله انجام شده در بین تمام صعودهای روی این دیواره ممتاز است و تنها صعودهای مسیر هاریروست روی همین دیواره از جهت سرعت و تکنیک بر آن برتری دارد.ازجمله:
– دوستان کوهنورد همدانی توانستند بدون کمک دیگران و حتی حمل بار قبل از صعود به ابتدای مسیر ، دو نفره صبح زود ازپناهگاه علم چال حرکت کرده بطاقچه قمقمه رفته و از آنجا در مدت 5/6 ساعت مسیری جدید را تا قله طی کنند و اوائل شب دوباره در پناهگاه باشند.
و این جهش دیگری در کوهنوردی ماست که امیدواریم در سالهای آینده تداوم یابد.
– کار جدید دیگری که باز هم توسط کوهنوردان همدان ارائه شد صعود دو مسیر در یک روز است که علاوه بر اینکه برای اولین بار در ایران انجام شد از جهت سرعت هم رکورد سرعت قبلی روی مسیر لهستانیها را که در سال 65 شش ساعت بوده و توسط کوهنوردان همین شهرستان گذاشته شده شکسته و آنرا به 5/4 ساعت تقلیل دادند. ما موفقیتهای این دوستان را صمیمانه تبریک می گوییم و برای آنها آرزوی بهروزی و موفقیت بیشتری می کنیم. گزارش این صعودها را به قلم اجرا کنندگان برنامه می خوانید.

گزارش صعودهای سال 1367 منطقه دیواره علم کوه به قله حسین طالبی مقدم :

پس از برنامه ریزی و صحبت در مورد برنامه امسال علم کوه روز 30/4/67 افراد تیم که عبارتند از محمود چوبریزان ، علیرضا رفتار همدانی ، محمد رضا مهر خو ، حسین طالبی مقدم از همدان حرکت کردیم و قرار شد که محمد رضا خدایاری نفر دیگر تیم 4 روز بعد به ما ملحق شود.
عصر 30/4/67 به قرارگاه رودبارک رسیدیم. روز قبل سیل قسمتی از راهها و تعدادی از پلهای بین مسیر رودبارک تا سر چال را برده بود ، و حمل بار توسط قاطر امکان پذیر نبود بنابراین تصمیم گرفتیم بارها را با کول حمل کنیم. پس روز 1/5/67 بطرف سرچال حرکت کردیم در حالیکه هر کدام حدود 25 کیلو بار داشتیم و از گوسفند سرا به سمت راست رودخانه براه افتادیم در ضمن مقدار زیادی از وسائل تدارکاتی بخصوص بیشتر وسائل فنی در قرارگاه رودبارک باقی ماند تا اگر در طول برنامه پلها و راه درست شد توسط قاطر بعلم چال آورده شود. ساعت 3 بعدازظهر به سرچال رسیدیم قبلاً تصمیم داشتیم همان روز به علم چال برویم امّا به علت خستگی ناشی از بارکشی و بدی راه این روز را در سرچال استراحت کردیم.

2/5/67

ساعت 10 صبح کوله ها را بسته و راه علم چال را در پیش گرفتیم و حدود ساعت 12 در پناهگاه بودیم که مورد استقبال دوستان خوبمان از گروه شکوه قرار گرفتیم و بقیه روز را به استراحت گذراندیم. بارکشی سنگین و بدون استراحت کافی مقدار زیادی از انرژیمان را هدر داده بود و احتیاج به استراحت بیشتری داشتیم امّا به علت کمبود وقت و حجم زیاد برنامه ناچار بودیم هر چه زودتر صعودها را شروع کنیم. در طول 10 روز برنامه از 3 تا 13/5/67 موفق شدیم 9 صعود کامل روی مسیرهای لهستانیها ، فرانسویها ، بهاری دوست ، شکوه و مسیر جدیدی که در همین برنامه باز شد داشته و برای ترمیم و تعویض طناب پاندولرها سه صعود هم تا تراورس فرانسویها بکنیم. در ضمن برنامه ، گروه آلمانیها نیز سه بار به طور مشترک با گروههای شکوه و آرش صعود شد. کلیه این صعودها یکروزه بود که تعدادی از آنها را باختصار و تعدادی دیگر ار با توضیحات بیشتر به اطلاع میرسانیم. لازم به توضیح است که مسیرهای لهستانیها ، فرانسویها و هاریروست قبلاً توسط کوهنوردان گروه شکوه ترمیم شده بود.

برنامه های سال 1376

ریز برنامه اجرا شده به قرار زیر است:

3/5/67

صعود از مسیر لهستانیها توسط محمود چوبریزان و حسین طالبی مقدم در مدت 9 ساعت و صعود گروه آلمانیها توسط محمدرضا مهرخو و کوهنوردان گروه شکوه 2- 4/5/67 صعود از مسیر هاریروست توسط علیرضا رفتار و افراد گروه شکوه در مدت 6 ساعت – 5/5/67 صعود تا تراورس توسط محمدخدا یاری ومحمدرضا مهرخو بمنظور حمل بار جهت تعویض پاندولرها در این روز هوا بد بود و برف می بارید در همین روز محمود چوبریزان و حسین مقدم و علیرضا رفتار همراه کوهنوردان گروههای شکوه و آرش گرده آلمانیها را صعود کردند.

6/5/67

صعود تا تراورس و تعویض پاندوله دوم و تبدیل آن به سیم بگسل توسط محمد خدا یاری و چوبریزان

7/5/67

صعود از مسیر لهستانیها توسط خدایاری و علیرضا رفتار د رمدت 5/6 ساعت –

8/5/67

صعود گرده آلمانیها توسط خدایاری و مهرخو و یکی از کوهنوردان گروه آرش

9/5/67

صعود تا تراورس و تعویض پاندولر اول توسط خدایاری و محمدرضا مهرخو در این صعود کارگاه سمت شرق پاندولر اول یا 3 میخ رول پانچ در داخل طاقچه تراورس مجهز شد و طناب ان به طناب 11 میل تبدیل گردید. تعویض کارگاه و طناب پاندوله ها به این علت بود که کارگاه شرقی (اول) پاندوله اولا حدود 4 متر بالاتر از طاقچه تراورس قرار داشت و کارگاه غربی آن روی طاقچه تراورس و همین شیب زیاد عبور از آن را مشکل می کرد و گاهی نفر دوم را روی کارگاه اول حمایت می کردند که در صورت بریده شدن طناب پاندوله ارتفاع زیادی را سقوط می کرد.
علت دیگر تعویض کارگاه تلاقی دو مسیر فرانسویها و آرش در محل تراورس بود که باعث گمراهی کسانی می شد که برا ی اولین بار قصد صعود مسیر فرانسویها را داشتند و گاهی اشتباهاً از مسیر آرش بالا رفته و برمی گشتند که به این ترتیب این اشکال برطرف شد.
تبدیل طناب های پاندوله دوم به سیم بگسل هم به علت مقاومت بیشتر سیم بگسل در مقابل ریزش سنگهای دیواره بود .

حسین طالبی مقدم
حسن نجاتیان ، جمال موسوی ، جلال پاتوقی

10/5/67

صعود از مسیر فرانسویها توسط محمود چوبریزان و حسین مقدم و گشایش مسیر جدیدی در تیغه شرقی قیف بزرگ غربی دیواره
ساعت 5:40 صعود از مسیر فرانسویها را شروع کردیم و ساعت 10:15 به ابتدای مسیر جدید (طاقچه قمقمه) رسیده و کار را شروع نمودیم و پس از 5/6 ساعت فعالیت در ساعت 4:45 روی قله بودیم. کارگاه اول این مسیر در قسمت انتهایی تراورس و غرب طاقچه قمقمه زده شد و قابل استفاده برای مسیر فرانسویها نیز هست. طول اول این مسیر
حدود 30 متر است که تماماً میخ کوبی شده و رکاب خور است و در انتها به طاقچه نسبتاً بزرگی می رسد به ابعاد 5/2 *2 متر و مسطح که برای استراحت مساعدتر از طاقچه قمقمه می باشد.
طول دوم 40 تا 45 متر است و مشگلترین قسمت این مسیر می باشد. زیرا مقداری از این طول سجاف با سنگهای لق و ریزشی است و قسمتی هم بصورت شیب 90 درجه و حتی منفی است که بخشی ار آن طبیعی صعود شده و بخش دیگر بارکاب.
کارگاه سوم انتهای طول دوم بر روی منقار سنگی و مطمئنی است . طول سوم از سجاف سمت راست این کارگاه ادامه یافته و پس از صعود 25 متر کارگاه دیگری روی منقار سنگی دارد ولی حمایت کننده باید روی رکاب بایستد این طول تماماً طبیعی صعود شده و دارای سنگهای ریزشی و سستی می باشد. طول دیگر که تقریباً طول آخر مسیر می باشد و کارگاه آن داخل ریزشهای انتهای دیواره زده شده باز هم تماماً طبیعی صعود شده و در حدود 45 متر است. در این طول هم سنگهای لقی هست که باید با احتیاط از کنار آنها عبور کرد. احتمالاً سنگهای لق داخل مسیر جدید بعد از چند صعود ریخته شده و مسیر کاملاً بی خطر می گردد.
میخهای استفاده شده در این مسیر جز تعداد معدودی همه ایرانی و حدود 60 عدد است.
30عدد ناودانی زرد ساخت آرش و 15 ناودانی سیاه و 10عدد اونیورسال است و تعدادی نبشی که چند عدد ان خارجی است .

11/5/67

استراحت.

12/5/67

صعود دو مسیر لهستانیها و فرانسویها در یک روز توسط حسین مقدم و علیرضا رفتار صعود از مسیر لهستانیها را در ساعت 5 صبح شروع کردیم. چند متری صعود کرده بودیم که ریزش سنگ علیرضا رفتار و محمود چوبریزان را که برای کمک به ما آمده بود بطور سطحی زخمی کرد. بعد از پانسمان مختصر به صعود ادامه دادیم و در ساعت 5/9 روی قله بودیم. طناب ها و وسائل فنی را از خود باز کرده و در کوله پشتی ریختیم و از مسیر سیاه سنگ به علم چال آمده برای بار دوم به زیر دیواره رفتیم که مجموعاً 5/2 ساعت طول کشید. دوباره وسائل فنی و طناب را بستیم این بار از مسیر فرانسویها مسیر را صعود کردیم که 5/4 ساعت طول کشید و در ساعت 4:45 برای بار دوم در همین روز روی قله بودیم.

صعود دو مسیر هاری روست و فرانسویها در یک روز توسط محمد رضا خدایاری و محمد رضا مهرخو ، صعود را از مسیر هاری ر وست در ساعت 5:15 شروع کردند و پس از 4 ساعت و 15 دقیقه بانتهای دیواره رسیدند. بعد تا تراورس فرود آمده از مسیر فرانسویها راه را ادامه داده و در ساعت 4:45 دقیقه به همراه دو نفر بالا که دومسیر لهستانیها و فرانسویها را صعود کرده بودند به قله رسیدند و پس از باز کردن وسائل فنی از خود و ریختن در کوله پشتی ها همگی از راه سیاه سنگ پائین آمدیم و به علم چال برگشتیم و در ساعت 7 بعدازظهر در پناهگاه مورد استقبال و محبت دوستان قرار گرفتیم.

صعود از مسیر لهستانیها تا طاقچعه قمقمه و ادامه آن از مسیر شکوه توسط محمود چوبریزان و حسن نجاریان از گروه شکوه در مدت 9 ساعت

13/5/67

بازگشت به رودبارک توضیح : موفقیت گروه در انجام 3 کار جدید مدیون تمرینات قبلی است که مختصراً باطلاع میرسد : 1- گشایش مسیرهای اجل ، نجاح ، احمد متینی صدر ، شیرین و فرهاد و یک مسیر ناتمام در دیواره بیستون 2- گشایش مسیرهای تنوره ، شکاف ، غارهای 1 و غارهای 2 در دیواره هزار گزی خان گرمز بین همدان و کنگاور 3- گشایش دو مسیر همدانی ها در دیواره «یافته2» 10 کیلومتری خرم آباد و بین خرم آباد ، دهدشت 4- صعود بعضی مسیرهای صعود شده در بیستون و کار روی دیوارهها و سنگهای کوتاه اطراف همدان.

با برنامه ریزی بهتر و رژیم غذایی علمی و تمرین بیشتر کارهای بهتری در این منطقه می توان انجام داد که از جمله است صعودهای سریعتر روی مسیرهای جدید و صعود 3 مسیر در یک روز در این زمینه از ساعات اول صبح و اول شب می توان استفاده کرد و برای سرعت بیشتر و صرفه جویی در انرژی از دوستان دیگر برای حمل بار تا زیر دیواره و یا از قله تا علم چال کمک گرفت. در مورد تکنیکها و وسائل جدید استفاده از تجارب سایر کشورها بسیار مهم است که متأسفانه از جنبه ای در اختیار ما نبود حتی به علت مشکلات موجود تا به حال نتوانسته ایم از مجلات خارجی و در نتیجه اخبار و دست آوردهای علمی و تکنیکی و تجربه آنها بهره گیریم.

مرتبط : نکات صعود سرعتی در دیواره نوردی ، تغذیه در کوهنوردی ، تمرین برای سنگنوردی ، صعود سرطناب در دیواره نوردی