آموزش سنگنوردی, بدون دسته بندی, دیواره نوردی, سنگنوردی

صعود سرطناب در دیواره نوردی

صعود سرطناب در دیواره نوردی

0
(0)

صعود سرطناب در دیواره نوردی با سرطناب رفتن در سالن و یا مسیرهای اسپرت تفاوت دارد. اینجا صعود مصنوعی اهمیت زیادی پیدا میکند. همچنین استفاده از مجموعه گسترده ای از لوازم و تکنیکها باعث میشود که نیاز به تمرین زیاد تکنیکها و روشهای صعود وجود داشته باشد.

اولین گامها در صعود سرطناب در دیواره نوردی

گام اول – در حمایت

قبل از ترک کارگاه یا زمین باید دو نفر به هم متصل شوند. این کار با استفاده از طناب صورت میگیرد. گره شکل هشت کاربرد زیادی در اینجا دارد. یک ابزار حمایت هم برای حمایت صعودکننده مانند گری گری استفاده میشود.

gri gri belay

گام دوم – اتصال دیزی و پله رکاب به هارنس

دیزی چین را به هارنس متصل کرده و به سر دیگر آنها نیز پله رکاب متصل میگردد. بهتر است سر کارابین مورد استفاده در دیزی و پله رکاب دارای حالت سنجاقی نباشد، چرا که این نوع کارابینها گاها به تسمه و سایر تجهیزات گیر میکنند.

daisy chains

گام سوم – نصب ابزار به حلقه ها Rack Up

ابزار کافی به حلقه های هارنس یا تسمه سینه متصل کنید. لازم نیست که همه ابزار را با خودتان ببرید. ابزاری که در طول پیشرو را لازم دارید حمل کنید.

گام چهارم – اتصال طناب بالاکشی یا طناب رابط به پشت هارنس،

این طناب به عنوان رابط شما و حمایت چی استفاده خواهد شد. طناب رابط را به حلقه ابزار نباید متصل کنید، چرا که این حلقه ها به اندازه کافی قوی نیستند.

یک روش دیگر هم این است که یک ابزار بالاکشی هم به طناب رابط متصل نمایید. پس از صعود سرطناب مسیر می توانید ابزار را مستقیما به کارگاه متصل کرده و بالاکشی را شروع کنید. در اینصورت دیگر لازم نیست ابزار را کم و زیاد کنید.

harness haul loop 2

گام پنجم – شروع صعود

طناب صعود را به بالاترین نقطه کارگاه وصل کنید تا در صورت سقوط در اولین حرکت فاکتور دو نشوید. پس از چک نهایی، اتصال خود به کارگاه را برداشته و شروع به صعود نمایید.

مرتبط : حمایت بهتر در سنگنوردی ، درجه سختی در سنگنوردی

سیستم کلاسیک صعود سرطناب در دیواره نوردی به روش مصنوعی

اصول پایه صعود سرطناب در دیواره نوردی با استفاده از صعود مصنوعی بر اساس زیر میباشد:

  • یک ابزار در سنگ قرار بدهید.
  • ابزار را چک کنید.
  • وزنتان را روی ابزار منتقل نمایید.
  • طناب را به ابزار متصل کنید.
  • تاجایی که میتوانید بالا بروید.
  • همین روند را تکرار کنید.

این گامها در زیر به صورت جزیی تر توضیح داده شده است:

گام یک – قرار دادن ابزار

یک ابزار در سنگ قرار داده (مثل یک فرند یا کیل) و پله رکاب را به آن متصل نمایید. تا جایی که میشود پله را به نقطه بالاتر ابزار وصل کنید. مثلا به سوراخ جای شست در فرند، تا بتوانید بالاتر بروید.

اگر سوراخ ابزار تنها اندازه یک کارابین جا دارد، (مانند میخ) کوییک دراو را به آن متصل نمایید و سپس پله رکاب را به کارابین بالایی کوییک وصل کنید. در این صورت جا برای نصب طناب به کوییک و جمع کردن پله رکاب برای حرکت بعدی خواهید داشت.

aid climbing 2

گام دوم – تست ابزار

نحوه تست ابزار بستگی به این دارد که چه ابزاری کار گذاشته اید و در صورت عمل نکردن چه عواقبی خواهد داشت. تست دیداری ممکن است تمام چیزی باشد که لازم است. اگر همه چیز خوب است که مستقیم روی ابزار وزن بیاورید. اگر اطمینان ندارید، یک تست بگیرید. یک شوک قدری بیشتر از وزنتان روی ابزار وارد کنید. این شوک مشخص می کند که ابزار میتواند وزن شما را تحمل کند یا خیر؟ و البته اگر بعد این میانی سقوط کنید آیا ابزار شوک سقوط را تحمل خواهد کرد؟

برای شوک آوردن به ابزار هم باید دقت کافی داشته باشید. یک فرند که به خوبی در سنگ قرار نگرفته باشد، ممکن است بر اثر شوک آسیب ببنید. در حالی که میخها اینقدر آسیب پذیر نیستند. توجه داشته باشید در صورتی که این شوک باعث در رفتن ابزار شود باید به خوبی روی ابزار قبلی فرود بیایید.

دیزی ها را تنظیم کرده ، یک پایتان روی پله رکاب پایینی باشد تا در صورت در رفتن ابزار در حال تست به ابزار قبلی بازگردید و به این شکل نیروی زیادی به میانی قبلی وارد نشود.

باید توجه داشت که در مورد ابزارهایی مانند اسکای هوک از این روش استفاده نمیشود. برای تست کردن این ابزارها از دیواره فاصله گرفته و قدری خود را به چپ و راست تاب بدهید، بدون اینکه ابزار آسیب ببنید. این روش قدری شوک به میانی وارد میکند بدون اینکه باعث آسیب دیدن آن شود. در این حالت به ابزار شوک عمودی وارد نمیشود.

گام سوم – انتقال وزن

پس از اینکه از تحمل وزن توسط ابزار بالایی مطمئن شدید، باید وزن را به آن منتقل نمایید.

گام چهارم – اتصال طناب

حالا باید طناب صعود را قبل از برداشتن پله رکاب از ابزار پایینی به آن متصل نمایید. سپس دیزی چین را به حلقه ابزار متصل کرده و آماده انجام حرکتی بعدی شوید.

صعود سرطناب در دیواره نوردی

گام پنجم – بالارفتن

بالارفتن تا جای ممکن به معنای آن خواهد بود که نیاز به تکرار حرکت کمتری برای رسیدن به انتهای مسیر می باشد. باید یاد بگیرید که به راحتی روی پله اول بایستید. برای ایجاد تعادل روی برجستگی های سنگ فشار وارد کنید. از تنظیم کردن دیزی می توان برای تعادل بهتر استفاده کرد. نزدیک شدن هر چه بیشتر به کارابین به شما کمک خواهد کرد که بالاتر بروید.

البته صعود در مسیرهای پیچیده و یا شیب منفی سخت تر خواهد بود.

صعود در شیب منفی و سقف

سیستم صعود در شیب منفی و سقف یا تراورس شبیه به سیستم استاندارد می باشد. یک ابزارگذاری ، انتقال وزن روی ابزار و میانی بعدی…در اینجا شاید لازم باشد به جای وزن آوردن با دیزی خود به میانی بعدی مجبور شوید یک پا را روی پله رکاب گذاشته و برای تست کردن فشار ایجاد کنید.

مرتبط : باشگاه سنگنوردی و آمادگی جسمانی موج ، پکر – ابزار صعود مصنوعی

نحوه صعود مصنوعی در تراورس و پاندوله ها

یک پاندوله تکنیک برای جابجایی در بین دو قسمت بدون عوارض میباشد که با استفاده از تاب خوردن روی طناب ایجاد میشود. یک جایگزین به جای تاب خوردن روی طناب هم صعود نیمه طبیعی می باشد به طوری که قسمتی از وزن شما روی طناب هست و به آن تراورس در تنش tension traverse گفته میشود.

گام یک – اتصال ابزار

یک ابزار خوب باید قرار بدهید تا بتواند وزن شما را به خوبی تحمل کند. در مسیرهای پر رفت و آمد معمولا از بولت استفاده میشود. طنابتان را به میانی متصل نمایید.

گام دوم – پایین رفتن

از حمایتچی تان بخواهید تا شما را پایین بدهد. اگر برنامه شما پاندوله است در حین پایین رفتن خودتان را تاب بدهید. این کار را می توان با دویدن روی دیواره انجام داد. با حمایتچی دایما در تماس باشید تا بیش از حد شما را پایین نفرستد.

گام سوم – تاب خوردن

از تکانش برای تاب خوردن استفاده کنید. اغلب برای این کار از یک گیره یا برآمدگی یک گرفتن یک لبه استفاده میشود

گام سوم – ادامه دادن

با رسیدن به نقطه مورد نظر حالا باید صعود نرمال را ادامه دهید. در اینجا باید مراقب شکست طناب باشید. برای کاهش شکست طناب می توان از صعود با دو طناب یا بلندکردن طول میانی ها استفاده کرد.

how to aid climb pendulum 1

استفاده از دو طناب برای پاندوله های بلندتر استفاده میشود. یک طناب برای قسمت قبل از پاندوله و طناب دیگر در قسمت بعد از آن استفاده خواهند شد. برای استفاده از این روش توصیه میشود که حمایتچی از دو گری گری استفاده کند. چقدر هزینه این کار زیاد است!!

مرتبط : سیستم طناب برای صعود ، نکات صعود سرعتی در دیواره نوردی ، بازی ذهن : غلبه بر ترس در صعود

تبدیل بین صعود مصنوعی و طبیعی

گاها نیاز میشود که بین سیستم صعود طبیعی و مصنوعی در میان یک طول تغییر وضعیت دهید. برای راحتتر کردن این کار موارد زیر را در نظر داشته باشید.

  • پله رکاب ، دیزی ها و سایر تسمه های بلند را به پشت هارنس وصل کنید تا مزاحم حرکت شما نباشند.
  • یک تسمه به آخرین میانی متصل کنید تا به عنوان گیره پا برای اولین حرکت طبیعی استفاده شود.
  • کفش سنگنوردی به پا داشته باشید تا بتوانید حرکت ها را بهتر بزنید.

فرانسوی – طبیعی French-Free

در بعضی طولها لازم است که به سبک فرانسوی طبیعی صعود کنید. این به معنای آن است که بیشتر قسمتها طبیعی صعود میشوند، به غیر از قسمتهایی که به طور مقطعی از میانی میگیرید تا حرکتهای سخت را بزنید و زمان بیشتر صرفه جویی کنید.

میتوانید به میانی زیر پا تسمه اضافه کنید تا به عنوان گیره پا استفاده شود، یا از حمایت چی بخواهید که هر جا لازم است شما را فیکس کند. در حقیقت هیچ قانونی وجود ندارد. فقط هر نوع تقلبی که میتوانید(تقلب به معنای خوب) تا سریعتر مسیر را صعود کنید. در روش فرانسوی-طبیعی از تنظیمات مرسوم صعود مصنوعی اجتناب میشود و برای طولهایی که بیشتر مسیر طبیعی باشد، مناسب است.

ابزار دزدی Back Cleaning

گاها، پیش می آید که نیاز به ابزاری دارید که قبلا کار گذاشته اید. بهتر است ابزار در جای خود به عنوان میانی باقی بماند، اما گاها این کار مقدور نیست. اگر ابزارهای پشت سرتان را بردارید، خطر سقوط ممکن است بسیار زیاد شود. پس متوجه کاری که می کنید باشید.

یک راه ایمن تر برای ابزار دزدی این است که دو سه میانی خوب کار گذاشته، سپس به پایین بازگردید و ابزار اول که کارگذاشتید را بردارید. مطمئن شوید که وضعیت ابزارهای آخری مناسب باشد.

انتقال ابزار به نفر سرطناب

برای انتقال ابزار از کارگاه پایینی به نفر سرطناب می توان از طناب رابط یا بالاکشی برای این کار استفاده کرد. یک روش معمول برای اینجا این است که نیمی از ابزار توسط نفر سرطناب حمل شده و نصف دیگر با استفاده از طناب رابط در میانه مسیر به دست او برسد. این کار باعث خواهد شد تا وزن شما در هنگام صعود کاهش یابد که البته نیاز به توضیح تاثیر آن نیست.

انتقال ابزار از سرطناب به حمایت چی

یک راه سریع برای انتقال ابزار از نفر سرطناب به حمایت چی این است که ابزار را به طناب رابط وصل کرده و به پایین سر دهید. حمایت چی باید قدری طناب را بجنباند تا سرعت ابزار در حال سرخوردن روی آن کم شود.

صعود سرطناب در دیواره نوردی

بازگشت به بالاترین نقطه پس از سقوط

اگر سقوط کرده و در هوا معلق شدید می توانید از یومار زدن برای برگشت به بالاترین نقطه که بودید استفاده کنید. اما وضعیت نقطه ای که شما را نگاه داشته است چگونه است؟ اگر در حال یومار زدن آخرین ابزار در بیاید این دفعه با یومار روی طناب سقوط خواهید کرد که باعث آسیب دیدن طناب میشود، شرایط خوبی نیست!

یک جایگزین بهتر این است که با استفاده از یک گره کلمیست و یک گری گری روی طناب صعود کنید. به این روش اگر آخرین ابزار هم دربیاید، روی گری گری و طنابچه پروسیکتان سقوط خواهید کرد.

صعود سرطناب در دیواره نوردی

مرتبط : بالاکشی در دیواره نوردی ، نکات مهم درباره نصب پرتالج

چقدر این پست مفید بود؟

ستاره چپ بیشترین امتیاز

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

مهدی جباریان

*مهدی جباریان : شروع فعالیت کوهنوردی 1376 برخی صعودهای شاخص: • گشایش مسیر در دیواره پاتخت ، زمستانی ، سبک آلپی • رکورد صعود چهارجبهه دماوند در 25 ساعت و سی دقیقه:شروع از گوسفندسرا، مسیرهای جنوبی، غربی، شمالی، شمال شرقی، پایان در گوسفندسرا • صعود سه جبهه دماوند در 21 ساعت: شروع از گوسفندسرا، مسیرهای جنوبی، شمالی و شمال شرقی • رکورد صعود آزاد انفرادی دهلیز مرکزی یخار از معدن تا انتهای یخچال در 12 ساعت • صعود زمستانی دماوند 10 مرتبه: گرده شرقی(تیغه های یخار)، جنوبی، شمالی، یکروزه... • صعود دماوند مجموعا 104 مرتبه در فصول مختلف یالهای گوناگون. • صعود زمستانی گرده شرقی سرکچال به خلنو • صعود زمستانی قلل شاخک و علم کوه از مسیر سیاسنگا • رکورد صعود سرعتی آزاد انفرادی گرده آلمانها از ونداربن تا تنگ گلو در 7 ساعت و سی و سه دقیقه • تلاش برای صعود زمستانی آلپی ترکیبی دیواره علم کوه مسیر هاری رست، صعود برتر سال 96 • صعود به گرده آلمانها چهارده مرتبه در فصل بهار و تابستان و پاییز – صعود یکروزه گرده آلمانها • صعود یکروزه دیواره علم کوه، مسیر هاری رست از ونداربن به ونداربن بدون بارگذاری 21:33 ساعت • صعود دو مسیر هاری رست و فرانسوی های دیواره علم کوه در یک روز • رکورد عبور از البرز، شروع دربند توچال تا آزادکوه کلاک ، 102 کیلومتر، 9000 متر صعود در 46 ساعت رکورد صعود سرعتی زمستانی گرده آلمانها از ونداربن به ونداربن در 67 ساعت • رکورد صعود سرعتی خط الراس دوبرار در 17 ساعت و نه دقیقه • صعود سرعتی از پل خواب توچال کلک چال جمشیدیه در 15 ساعت و 20 دقیقه • صعود یکروزه از دربند توچال تا سرکچال سپیدستان در 23 ساعت و 50 دقیقه ، 65 کیلومتر، • صعود قله خان تنگری 7010 متر • تلاش برای صعود قله ماناسلو 8163 متر • صعود یخچالهای شمالی سبلان، کسری، یخار • صعود و تمرین سنگنوردی در دیواره های شروین، پلخواب، بیستون.... • گشایش مسیر در دیواره های کاسونک، شروین، اوسون ترکیبی ... • مربی کوهپیمایی درجه سه سایر: کمربند مشکی جودو دان یک کارشناس مهندسی معماری، دکتری مدیریت بازرگانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

مقالات پیشین

سبد خرید
راهنمای خرید و ارسال
فروشگاه
وبلاگ
حساب من
0 مقايسه
0 مورد سبد خرید