بدون دسته بندی, کوه های جهان, کوهنوردی

رشته کوه هیمالیا کجاست: کشورها، قلل، فلات و..

رشته کوه هیمالیا

رشته کوه هیمالیا کجاست: کشورها، قلل، فلات و..

رشته کوه هیمالیا، هیمالیای نپال یا رشته کوه های هیمالیا مجموعه ای وسیع از یک منطقه کوهستانی است که به شکل مانعی بین فلات تبت و شبه قاره هند قرار دارد. این رشته شامل برخی از بلندترین کوههای دنیا با بیش از 110 قله با ارتفاع بیشتر از 24000 فوت (حدودا 7300 متر) می باشد. معروف ترین هم در بین آنها اورست یا ساگارماثا با ارتفاع 8850 متر است.

مجموعه رشته کوه هیمالیا برای هزاران سال الهام بخش مردمان جنوب آسیا در ادبیات، افسانه ها و مذاهبشان بوده است. نام هیمالیا در زبان سانسکریت به معنای اقامتگاه برف می باشد. همچنین باید این نقطه را جایی برای بزرگترین چالشهای دنیای کوهنوردی و کوهنوردان جهان دانست.

محل قرارگیری رشته کوه های هیمالیا

این رشته، که مرز شمالی شبه قاره هند را تشکیل میدهد و تقریبا یک مانع صعب العبور بین آن و سرزمین های شمالی می باد، بخشی از یک کمربند کوهستانی وسیع است که در از شمال افریقا تا سواحل اقیانوس آرام در جنوب شرقی آسیا امتداد دارد. خود رشته کوه هیمالیا 2500 کیلومتر طول دارد که از شرق به قله نانگاپاربات (8126 متر) در بخش تحت کنترل پاکستان در منطقه کشمیر تا نامچه براوا (7765 متر) در منطقه خودمختار تبت چین گسترده شده است. هیمالیا از شمال غربی با رشته کوههای هندوکش و قراقوروم و از شمال با فلات مرتفع و گسترده تبت همسایه است. عرض رشته کوه هیمالیا از جنوب به شمال بین 200 تا 400 کیلومتر متغیر میباشد. مساحت کل این مجموعه نیز چیزی حدود 595000 کیلومتر است.

رشته کوه هیمالیا در کدام کشور است؟

بیشتر قسمت های این رشته کوه ها در کشورهای هند، نپال و بوتان قرار دارد، البته چین و پاکستان هم در بخشهایی با این کشورها شریک هستند. در منطقه مورد مناقشه کشمیر ، پاکستان دارای کنترل اداری حدود 32400 مایل مربع (83،900 کیلومتر مربع) از محدوده واقع در شمال و غرب “خط کنترل” ایجاد شده بین هند و پاکستان در سال 1972 است. چین حدود 14000 مایل مربع (36000 کیلومتر مربع) در منطقه لاداخ کشمیر و ادعای قلمرو در منتهی الیه شرقی هیمالیا در ایالت آروناچال پرادش هند را دارد. این اختلافات مشکلات مرزی هند و همسایگان آن را در منطقه هیمالیا برجسته می کند.

مشخصه های فیزیکی

از مشخصترین ویژگی های هیمالیا می توان به ارتفاعات سر به فلک کشیده ، قله های دندانه دار و پرشیب ، یخچال های طبیعی آلپی که اغلب دارای ابعاد فوق العاده هستند ، توپوگرافی عمیق بر اثر فرسایش ، تنگه های رودخانه ای به ظاهر غیرقابل تشخیص ، ساختار زمین شناسی پیچیده و مجموعه ای از کمربندهای بلند (یا مناطق) اشاره کرد. هیمالیا به عنوان یک هلال غول آسا ظاهر می شود که محور اصلی از بالای خط برف بالا عبور میکند ، جایی که مناطق برفی ، یخچال های کوهستانی و بهمن ها همه یخچال های دره های پایینی را تغذیه می کنند که به نوبه خود منابع بیشتر رودخانه های هیمالیا را تشکیل می دهند. بخش عمده رشته کوه هیمالیا ، در زیر خط برف قرار دارد. روند کوه سازی در دامنه های این مجموعه همچنان فعال است.

اکتشافات هیمالیا

اولین سفرها به طریق هیمالیا توسط بازرگانان ، چوپانان و زائران انجام شد. حجاج معتقد بودند که هرچه سفر سخت تر باشد ، آنها را به نجات یا روشنگری نزدیکتر می کند. معامله گران و چوپانان ، گذرگاه های عبور از 18000 تا 19000 فوت (5500 تا 5800 متر) را به عنوان شیوه زندگی پذیرفتند. با این حال ، برای دیگران ، هیمالیا سدی ترسناک و خطرناک بود.

اولین نقشه مشخص هیمالیا با دقت نسبی در سال 1590 توسط آنتونیو مونسرات ، مبلغ اسپانیایی دربار اکبر، امپراطور مغول تهیه شد. در سال 1733 ، یک جغرافی دان فرانسوی ، Jean-Baptiste Bourguignon d’Arville ، اولین نقشه تبت و محدوده هیمالیا را بر اساس اکتشافات سیستماتیک تهیه کرد. در اواسط قرن نوزدهم ، بررسی هند باعث ایجاد برنامه ای منظم برای اندازه گیری صحیح ارتفاعات قله های هیمالیا شد. قله های نپال و اوتاراخاند بین سالهای 1849 و 1855 مشاهده و نقشه برداری شده است. نانگا پاربات ، و همچنین قله های رشته قراقوروم در شمال ، بین سالهای 1855 و 1859 مورد بررسی قرار گرفتند.

نام گذاری های اولیه رشته کوه های هیمالیا

نقشه برداران نام های مشخصی را به قله های بی شماری که مشاهده کردند، اختصاص ندادند. اما آنها را با حروف و اعداد رومی به مظنور متمایز کردن این ارتفاعات بهره بردند. . بنابراین ، در ابتدا کوه اورست به سادگی “H” برچسب گذاری شد. سپس به نام XV در 1950 تغییر نام یافت. در سال 1865 به Peak XV به سر جورج اورست ، نقشه بردار هند از 1830 تا 1843 تغییر نام داد. تا سال 1852 محاسبات به اندازه کافی پیشرفته نبودند تا بتوانند درک کنند که Peak XV بالاتر از هر کوه دیگر در جهان میباشد. تا سال 1862 بیش از 40 قله با ارتفاعات بیش از 18000 فوت (5500 متر) برای اهداف نقشه برداری صعود شده بودند.

علاوه بر اکتشافات نقشه برداری ، مطالعات علمی مختلفی در مورد هیمالیا در قرن نوزدهم انجام شد. بین سالهای 1848 و 1849 گیاه شناس انگلیسی جوزف دالتون هوکر مطالعه پیشگامانه ای درباره زندگی گیاهان هیمالیای سیکیم انجام داد. به دنبال او افراد دیگری از جمله (در اوایل قرن 20) طبیعت شناس انگلیسی انگلستان ریچارد دبلیو. ه. هینگستون ، که گزارش های ارزشمندی از تاریخ طبیعی حیوانات در ارتفاعات بلند در هیمالیا نوشت ، در این منطقه فعالیت کردند.

پس از جنگ جهانی دوم ، بررسی های هند تعدادی نقشه در مقیاس بزرگ از هیمالیا از عکس های هوایی تهیه کرد. همچنین نقشه هایی از مناطق هیمالیا توسط جغرافی دانان و نقشه برداران آلمان با کمک فتوگرامتری زمین تهیه شد. علاوه بر این ، از شناسایی ماهواره برای تولید نقشه های دقیق تر و دقیق تر استفاده شده است. عکسهای هوایی همراه با سایر روشهای مشاهده علمی برای نظارت بر تأثیرات تغییرات آب و هوایی بر محیط هیمالیا – به ویژه رکود یخچالهای طبیعی – استفاده شده است.

رشته کوه هیمالیا در کدام فلات قرار دارد؟

هیمالیا در حدود 1550 مایل (2500 کیلومتر) در آسیا بدون وقفه امتداد می یابد و سدی بین فلات تبت در شمال و جلگه های آبرفتی شبه قاره هند در جنوب تشکیل می دهد.

از فلات تبت با ارتفاع متوسط بیش از 4500 متر (14،800 فوت) و احاطه شده توسط رشته کوه های با ابهت که دو قله بلند دنیا ، کوه اورست و K2 را در خود جای داده اند ، به عنوان “بام جهان” یاد می شود.

بلندترین قله جهان در رشته کوه هیمالیا

اورست
غروب رخ شمالی اورست از رانگبوک

اورست یا ساگارماتا، قطب سوم جهان به ارتفاع 8849 متر در این رشته کوه واقع شده است. اورست دارای دو جبهه صعود اصلی یکی در سمت نپال و دیگری در سمت تبت می باشد.

کوهنوردی در رشته کوه هیمالیا

کوهنوردی هیمالیایی در دهه 1880 با یک بریتانیای به نام دبلیو-دبلیو گراهام آغاز شد. گراهام ، ادعا می کرد در سال 1883 چندین قله را صعود کرده است. اگرچه گزارش های وی با شک و تردید پذیرفته شد ، اما این گزارش ها باعث ایجاد علاقه به رشته کوه هیمالیا در میان دیگر کوهنوردان اروپایی شدند. در اوایل قرن 20 تعداد اعزام های کوهنوردی به طور قابل توجهی به رشته قراقوروم و به کوماون و سیکیم هیمالیا افزایش یافت.

بین جنگ های جهانی اول و دوم ، یک ترجیح ملی خاص برای قله های مختلف ایجاد شد: آلمانی ها در نانگاپاربات و کانگچن جونگا ، آمریکایی ها در K2 (در قراقوروم) و انگلیسی ها در کوه اورست و ژاپنی ها در ماناسلو متمرکز شدند. تلاش ها برای صعود اورست از سال 1921 آغاز شد و حدودا دوازده مورد از آنها قبل از موفقیت در ماه مه 1953 توسط کوهنورد نیوزلندی ادموند هیلاری و همنورد تبتی اش تنزینگ نورگی انجام شد. در همان سال یک تیم اتریشی-آلمانی به سرپرستی کارل هرلیخ کوفر به قله نانگاپاربات رسید.

اولین فاتحان اورست
ادموند هیلاری و تنزینگ نورگی اولین صعود کنندگان اورست

چالش های جدید

پس از صعود موفقیت آمیز بر قله های بلند رشته کوه هیمالیا ، کوهنوردان به دنبال چالش های بیشتری برای آزمایش مهارت ها و تجهیزات خود بودند. برخی تلاش کردند تا با مسیرهای دشوارتری به قله ها برسند ، در حالی که برخی دیگر با کمترین میزان ابزار یا بدون استفاده از اکسیژن کمکی به بالاترین ارتفاعات صعود کردند. دسترسی آسانتر به کوهها تعداد فزاینده ای از کوهنوردان و کوهپیماها را به این منطقه می آورد – فقط هر ساله صدها تن تلاش میکنند تا اورست را صعود کنند.

در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم ، تعداد سالانه سفرهای کوهنوردی و تورهای گردشگری به هیمالیا به قدری زیاد بود که در برخی مناطق با از بین بردن زندگی گیاهان و حیوانات و با پشت سر گذاشتن مقدار رو به رشد زباله همراه بود. علاوه بر این ، افراد بیشتری در چنین محیط بسیار خطرناکی در معرض خطر قرار گرفتند. همانطور که در سال 2014 اتفاق افتاد ، زمانی که بیش از 40 کوهنورد خارجی در طوفان برفی در نزدیکی آناپورنا از بین رفتند.

رشته کوه هیمالیا در کدام کشور است؟

بیشتر قسمت های این رشته کوه ها در کشورهای هند، نپال و بوتان قرار دارد، البته چین و پاکستان هم در بخشهایی با این کشورها شریک هستند.

مطالب مرتبط

 

مهدی جباریان

*مهدی جباریان : شروع فعالیت کوهنوردی 1376 برخی صعودهای شاخص: • گشایش مسیر در دیواره پاتخت ، زمستانی ، سبک آلپی • رکورد صعود چهارجبهه دماوند در 25 ساعت و سی دقیقه:شروع از گوسفندسرا، مسیرهای جنوبی، غربی، شمالی، شمال شرقی، پایان در گوسفندسرا • صعود سه جبهه دماوند در 21 ساعت: شروع از گوسفندسرا، مسیرهای جنوبی، شمالی و شمال شرقی • رکورد صعود آزاد انفرادی دهلیز مرکزی یخار از معدن تا انتهای یخچال در 12 ساعت • صعود زمستانی دماوند 10 مرتبه: گرده شرقی(تیغه های یخار)، جنوبی، شمالی، یکروزه... • صعود دماوند مجموعا 104 مرتبه در فصول مختلف یالهای گوناگون. • صعود زمستانی گرده شرقی سرکچال به خلنو • صعود زمستانی قلل شاخک و علم کوه از مسیر سیاسنگا • رکورد صعود سرعتی آزاد انفرادی گرده آلمانها از ونداربن تا تنگ گلو در 7 ساعت و سی و سه دقیقه • تلاش برای صعود زمستانی آلپی ترکیبی دیواره علم کوه مسیر هاری رست، صعود برتر سال 96 • صعود به گرده آلمانها چهارده مرتبه در فصل بهار و تابستان و پاییز – صعود یکروزه گرده آلمانها • صعود یکروزه دیواره علم کوه، مسیر هاری رست از ونداربن به ونداربن بدون بارگذاری 21:33 ساعت • صعود دو مسیر هاری رست و فرانسوی های دیواره علم کوه در یک روز • رکورد عبور از البرز، شروع دربند توچال تا آزادکوه کلاک ، 102 کیلومتر، 9000 متر صعود در 46 ساعت رکورد صعود سرعتی زمستانی گرده آلمانها از ونداربن به ونداربن در 67 ساعت • رکورد صعود سرعتی خط الراس دوبرار در 17 ساعت و نه دقیقه • صعود سرعتی از پل خواب توچال کلک چال جمشیدیه در 15 ساعت و 20 دقیقه • صعود یکروزه از دربند توچال تا سرکچال سپیدستان در 23 ساعت و 50 دقیقه ، 65 کیلومتر، • صعود قله خان تنگری 7010 متر • تلاش برای صعود قله ماناسلو 8163 متر • صعود یخچالهای شمالی سبلان، کسری، یخار • صعود و تمرین سنگنوردی در دیواره های شروین، پلخواب، بیستون.... • گشایش مسیر در دیواره های کاسونک، شروین، اوسون ترکیبی ... • مربی کوهپیمایی درجه سه سایر: کمربند مشکی جودو دان یک کارشناس مهندسی معماری، دکتری مدیریت بازرگانی

2 نظر در “رشته کوه هیمالیا کجاست: کشورها، قلل، فلات و..

  1. ایران زیبا گفت:

    درود وسپاس عالی ولی دارای اشتباهات اندک که احتمالا ناشی از تایپ هست و گوشی لمسی.قاره آفریقا جداشده از قاره آمریکای جنوبی میباشد وبه هیمالیا متصل نیست قلل هیمالیا ناشی از فشار پوسته اقیانوسی تند کف اقیانوس لایه تکتونیک که به زیر ورقه چین رفته وبا فشار برآن از۲۵۰میلیون سال قبل همراه وهم سن زاگرس میباشد تشکیل شدند واز شرق آسیا کشورای بوتان وتایلندو…تا قراقروم پاکستان وسپس امتداد آن در افغانستان واسیلی میانه قفقاز قلل پامیر راتشکیل وبه قاره اروپا از طریق کشور روسیه تورکیه متصل می‌گردد والبته رشته های البرز نیز از فشار ورقه اقیانوسی هند میباشد ولی زاگرس بعلاوه ورقه اقیانوسی هند از فشار ورقه عراق کویت وعربستان تشکیل شده که به آن ورقه شبه جزیره نیز گویند که حاصل فشار ورقه قاره آفریقاست.و درنتیجه فشار لایه اقیانوسی هند ۳بخش هیمالیا قراقروم وپامیر کامل شده که تا۱۳۰سال قبل هر سه بخش از نظر تاریخی مال امپراطوری ایران بودند که طی زمان توسط استعمارها جدا وتجزیه شدند.با کمال تشکر.منابع موفق جغرافیا وتاریخ وزمین شناسی کاملا علمی واثبات شده که در پیج وسایت National geographyموجود هست.درود وعرض پوزش

    1. ایران زیبا گفت:

      💚💐امیدوارم به بزرگیتون ببخشین وبسایت نکرده باشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

مقالات پیشین

سبد خرید
فروشگاه
وبلاگ
حساب من
0 مقايسه
0 مورد سبد خرید