طبیعت گردی, کوه های جهان, کوهپیمایی, کوهنوردی

بیس کمپ اورست کجاست؟[راهنمای سفر و سایر نکات]

بیس کمپ اورست

بیس کمپ اورست کجاست؟[راهنمای سفر و سایر نکات]

3
(2)

این راهنما به شما توضیحات کامل و دیدی خوب درباره سفر و پیمایش بیس کمپ اورست شامل برخی از مهمترین نکات خواهد داد. شاید نکاتی در مورد میزان سختی، شرایط غذا و استراحت مدنظرتان باشد که در طول مقاله پیرامون آنها توضیح داده میشود. با موج کوه همراه باشید.

میزان سختی مسیر تا بیس کمپ اورست

شهرت پیمایش تا بیس کمپ اورست شاید این تصویر را در ذهن ایجاد کند که این مسیر، سختترین مسیر کوهپیمایی در نپال می باشد. واقعیت این است که اینطور نیست و پیمایش های بسیار سختتری در نپال تا بیس کمپ وجود دارد. فاصله از لوکلا تا بیس کمپ کلا 65 کیلومتر می باشد که برای پیمایش چند روزه سخت نیست، البته باید شرایط افزایش ارتفاع را نیز به آن اضافه کرد.

این بررسی با پرواز از کاتماندو به مقصد لوکلا، فرودگاه کوچک کوهستانی در منطقه اورست شروع میشود و با پرواز بازگشت به پایان خواهد رسید. پس توضیحات در اینجا شامل شرایط رفت و برگشت به نپال نخواهد شد.

نکته: برنامه سفر شما به انعطاف پذیری نیاز دارد، چرا که این یک برنامه چند روزه است و عواملی مانند خرابی هوا در فرودگاه لوکلا می توانند روی زمان بندی تاثیر بگذارند.

قبل از برنامه ریزی برای بیس کمپ اورست تمرینات کافی داشته باشید تا بتوانید از این برنامه لذت ببرید.

فرودگاه لوکلا

این فرودگاه در دامنه کوه قرار دارد و در برابر شرایط آب و هوایی بسیار آسیب پذیر است. اگر دید یا سایر شرایط برای فرود مناسب نباشد، هواپیما به این مقصد پرواز نخواهد کرد، پس تاخیر و لغو پرواز امکان پذیر خواهد بود. اگر روز اضافی برای سفر در نظر نگیرید شاید به همین دلیل ساده سفرتان ناتمام بماند.

کاتماندو – لوکلا به نامچه بازار

روز اول

شرایط آب و هوایی حکم می کند که بیشتر پروازها در صبح باشند. فرودگاه داخلی هرج و مرج سازمان یافته اما کارسازی دارد. هواپیماهای کوچک(حدود 18 صندلی) در مدت زمان سی دقیقه شما را به لوکلا می رسانند. تجهیزات کوهنوردی خود را به خوبی بسته بندی کنید، چرا که در طول فرآیند بارگیری و تخلیه به مراتب به این طرف و آن طرف پرتاب خواهند شد.

EBC review day1 river 600x450 1
اولین روزهای مسیر در میان جنگل

پس از فرود در لوکلا، راهنمای خود را برای ادامه کار دنبال کنید. شما می توانید در اینجا برای صرف صبحانه به چایخانه بروید یا اینکه لوازمتان را جمع کرده و پیاده روی به سمت بیس کمپ اورست را آغاز کنید. این امر اغلب به زمان ورود شما به لوکلا بستگی دارد. کاملا طبیعی خواهد بود که برای دیدن مناظر جذاب و رفت و آمد منطقه قدری در آنجا به گشت و گذار بپردازید. توجه داشته باشید که ارتفاع لوکلا 2600 متر می باشد پس دما قدری پایین خواهد بود.

زمان فرود شما همچنین تعیین می کند که در این روز تا کجا می توانید به پیش بروید. روستای پادکینگ Pfadking در حدود سه ساعت (مسیر تقریبا سرازیری!) فاصله دارد و مونجو نیز در 2-3 ساعتی پس از آن قرار گرفته است. به طور معمول تفاوتی نمی کند که در کدام یک اقامت کنید چرا که به احتمال زیاد مقصد فردایتان نامچه بازار خواهد بود.

روز دوم

تا اینجای کار از چندین پل معلق عبور کرده اید و پلهای دیگری نیز پیش رو دارید. در این روز از ایست بازرسی که ورودی پارک ملی ساگامارتا (اورست) را نشان می دهد عبور خواهید کرد. طولی نمیکشد که به اولین قسمت شیب دار مسیر می رسید. این صعود معمولا دو ساعت به طول می انجامد. اگر هوا صاف باشد، اولین نگاه کلی به اورست را در راه صعود خواهید داشت. این تپه به سمت نامچه بازار ادامه خواهد یافت که بزرگترین روستای منطقه است. تعداد زیادی مغازه و کافه کوچک در این روستا قرار دارند. این دهکده به شکل نعل اسب بوده و در کنار یک تپه بنا شده است. در اینجا آخرین فرصت برای تهیه لباس یا وسایل را خواهید داشت.

اقامت در یک چایخانه

EBC review tea house 1 600x450 1
اتاق غذاخوری در یک چایخانه

برنامه روزانه شما در اطراف چایخانه ها شکل می گیرد. آنها از مکانی به مکان دیگر تفاوت دارند اما در اصل یک سالن غذاخوری مشترک هستند که تعداد زیادی اتاق خواب در یک یا دو طبقه دارند. اکثریت قریب به اتفاق چایخانه ها توالت عمومی دارند، البته انواع مجلل تری هم در مسیر هست ولی نه خیلی اشرافی.

در این چایخانه ها معمولا منوی غذایی وجود دارد تا بتوان در یک زمان از قبل تعیین شده غذا را سفارش داد. معمولا صبحانه را قبل از خواب سفارش می دهند. منوهای موجود با توجه به محل و نحوه پخت اغلب خوب و مناسب هستند و چیزهای دیگر مانند میان وعده، شکلات و نوشیدنی نیز موجود می باشد.

نکته: اطمینان حاصل کنید که کوله پشتی مناسبی به همراه می برید، چرا که برای روزهای متوالی روی پشت شما قرار خواهد گرفت. کوله 30-35 لیتری معمولا کافی است. در این برنامه نیازی به حمل بار ندارید، اما حجم لوازی مانند کت پر، جاگیر هست.

روز 3 و 4 – نامچه بازار(هم هوایی)

EBC review above namche 600x450 1
نامچه بازار

هم هوایی مساله مهمی است که باید آنرا به خوبی درک کنید و اگر به درستی انجام نشود سفر شما را خراب خواهد کرد. بدن شما به زمان نیاز دارد تا با هوای رقیق تر سازگار شود. البته سرعت هم هوایی برای همه یکسان نیست. برنامه های سفر استاندارد به سمت بیس کمپ اورست اغلب شامل دو شب در نامچه بازار(3600 متر) و همچنین 2 شب در پریچه یا دینگبوچه (حدود 4300 متر) میشوند. البته خب این مدت شبمانی بستگی به سطح آمادگی و تجارب قبلی شما در رابطه با هم هوایی خواهد داشت. در مورد انتخاب کفش برای این سفر دقت کنید.

توالت!

یک خبر خوب، بیشتر توالت ها در این منطقه ایرانی هستند! البته در بعضی چایخانه ها نیز توالت فرنگی وجود دارد. اما به دلیل یخ زدگی و تمیز نبودن توالت های فرنگی همین مدل ایرانی خودمان ارجحیت دارد.

شستشو و حمام

یک شستشو و دوش در پایان روز می تواند خستگی را از تن بیرون کند. منبع گم کردن آب در چایخانه بیشتر خورشیدی است. هزینه دوش گرفتن هم حدود 3-4 دلار می باشد. یک گزینه دیگر هم این است که کاسه آب داغ بخواهید.(رایگان است.) اتاقها هم سیستم گرمایی ندارند.

روز 5 و 6 – سفر به دینگ بوچه

به طور معمول دو روز تا دینگ بوچه راه خواهید داشت. جای شبمانی در این مسیر نیز به وضعیت تیم و تصمیم راهنما بستگی دارد. میتوانید در جایی نزدیک تر مانند تنگبوچه یا دبوچه اطراق کنید یا تا پانگبوچه ادامه دهید. در صورت رسیدن به پانگ بوچه برای آنروز کافی خواهد بود.

روز 5

از منطقه نامچه بازار خارج شده و به سمت یک سرازیر میروید که به سوی پایین رودخانه ادامه خواهد داشت. پس از آن یک سربالایی 2 ساعته تا تنگبوچه (3900 متری) ادامه می یابد.

تنگبوچه به دلیل صومعه خود شهرت دارد. همچنین در اینجا نمای اورست را خواهید داشت و آخرین جا در مسیر است که می توانید این منظره را ببینید تا زمانی که از کوه کالاپاتار بالا بروید. اورست در پشت کوهها قرار می گیرد. پس از یک ساعت سرپایینی به پل گیردر میرسید و بعد آن یک صعود نرم به سمت پانگبوچه ادامه خواهد داشت.

روز 6

با یک صعود کوتاه از پانگ بوچه، به یک فلات باز می رسید. یک ساعت راه تا دینگ بوچه در پیش خواهد بود. اکنون زمین باز شده و درختی نمی بینید. در اینجاست که قله های بلند و آسمان چشم نوازی خواهد کرد. بیشتر قللی که در اطراف مشاهده میشود، بیش از 7000 متر و در بعضی موارد 8000 متر ارتفاع دارند.

کوهنوردی
فلات پس از پانگ بوچه

نکات درباره پریچه و دنگبوچه

  • فاصله دو روستا تقریبا 45 دقیقه کوهپیمایی است. ارتفاع تقریبی هم 4200-4300 متر میباشد.
  • پریچه دارای یک ایستگاه پزشکی است که توسط پزشکان حرفه ای و داوطلب غربی و همچنین کادر پزشکی نپال اداره میشود. البته فقط در فصلهای اصلی بهار و پاییز فعالیت دارد.
  • در اینجا یک پد هلی کوپتر وجود دارد.
  • یک اتاق کوچک در این محل هست که هر روز در فصل کوهپیمایی در ساعت 3 بعد از ظهر نکاتی پیرامون اثرات ارتفاع و هم هوایی به طور خلاصه توضیح داده میشود.
موج کوه
پریچه

روز 7 – هم هوایی

این مرحله دوم و آخر هم هوایی در یک سفر استاندارد به بیس کمپ اورست می باشد. شاید توجه کرده باشید که فشار روزمره در این برنامه زیاد نیست و با ارتفاع گرفتن تدریجی و هم هوایی آرام مطابقت دارد. در هر صورت پیمایش تا بیس کمپ اورست یک برنامه کوهپیمایی است نه یک برنامه کوهنوردی پس هدف لذت بردن از محیط است تا به چالش کشیدن خود. هر چند این برنامه را نیز می توان به روشهای مختلف از جمله اسکای رانینگ اجرا کرد.

روزهای 8 و 9 – سفر به لوبوچه(4900 متر) گوراک شپ (5100 متر) و بیس کمپ اورست (5300 متر)

روز 8

پس از یک قسمت اولیه نسبتا پرشیب از دینگبوچه، یک صعود طولانی و کم شیب به سمت دهکده کوچک دوقلا Dughla ادامه دارد. این دهکده فقط شامل چند چایخانه بوده و زیر یخچال خمبو قرار گرفته است. رسیدن به این محل چند ساعتی طول میکشد. پس از عبور از این ناحیه در حدود یک ساعت، به انتهای یخچال طبیعی خواهید رسید. جایی که یادبود کوهنوردان اورست قرار گرفته است.

بیس کمپ اورست
یادبود کوهنوردان اورست

در اینجا، در سمت چپ یخچال و در مسیر پیاده روی به پیش خواهید رفت که چندان از لوبوچه دور نیست. این روستا در سالهای اخیر ساخته شده است. احساس تاثیرات ارتفاع در اینجا معمول است. پس باید بدانید که کدام علایم خطرناک و کدام یک طبیعی هستند.

روز 9

روزی که برای آن تلاش کردید! مسیر تا گوراک شپ سه ساعت طول می کشد. در ابتدا مسیر آسان پیاده روی و سپس عبور از مورین ها قبل از رسیدن به آخرین دهکده مسیر در پیش است. در اینجا چایخانه های زیادی هستند و شما قبل از رسیدن به بیس کمپ استراحت خوبی خواهید داشت. این مسیر در کنار یخچالهای طبیعی به پیش میرود تا سرانجام به بیس کمپ اورست می رسید.

بیس کمپ اورست
گوراک شپ

بیس کمپ اورست

بیس کمپ اورست در یخچال خمبو واقع شده است. هیچ ساختمان و نقطه ثابتی وجود ندارد که بتوان به آن واژه بیس کمپ اطلاق کرد. فقط یک منطقه است. در فصل صعود قله این منطقه مملو از تیم های اعزامی و لجستیکی مربوطه خواهد بود که منظره ای دیدنی از تقریبا 300 چادر از رنگ و اندازه های مختلف را ایجاد میکنند. شکل کامل منطقه را می توانید از قله کالاپاتار(5500 متری) خواهید دید که میتوانید در صبح به آن صعود کنید. در فصل پاییز هم این سطح فعالیت وجود ندارد.

بیس کمپ اورست

در یک سفر استاندارد، با استفاده از چایخانه ها برای اقامت و غذا، نمی توانید در بیس کمپ اورست اقامت داشته باشید. چرا که تجهیزات کافی به همراه ندارید. علاوه بر این، در سالهای اخیر، جلوی ورود راهنماها به بیس کمپ گرفته شده است. برخی سرقت ها در گذشته رخ داده و بنابراین تیمها با ورود کوهپیماها به کمپ اصلی مخالفت می کنند.

در اینجا می توانید به نظاره عظمت یخچال خمبو و سقوط برجهای یخی نیز بپردازید.

روزهای 10 تا 13 – بازگشت تا لوکلا

برای دیدن نمای بیس کمپ از بالا و نمای نزدیک قله اورست، باید از کالاپاتار (5500 متر) صعود کنید. این به صعود قبل از طلوع خورشید نیاز دارد. تقریبا 90 دقیقه طول میکشد که ارزشش را خواهد داشت. این نقطه، بالاترین محل در سفر شما خواهد بود.

سپس سفر به سوی لوکلا آغاز میشود. با کم شدن ارتفاع، تاثیر افزایش اکسیژن را نیز حس خواهید کرد. سفر 3 روزه بازگشت به لوکلا، شامل گوراک شاپ، پریچه، نامچه، لوکلا میشود. می توانید یک شبت بیشتر را برای انعطاف پذیری برنامه تان در نظر داشته باشید.

نکته: تاریخ مصرف خوراکی های ارایه شده در مسیر مانند شکلات و غیره را چک کنید.

سوالات رایج

ارتفاع بیس کمپ اورست چقدر است؟

ارتفاع بیس کمپ اورست در حدود 5350 متر می باشد؟

هزینه سفر به بیس کمپ اورست چقدر است؟

بسته به نوع سفر خود بین 3000 تا 5000 دلار برای سفر به بیس کمپ اورست هزینه خواهید کرد.

چقدر این پست مفید بود؟

ستاره چپ بیشترین امتیاز

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

مهدی جباریان

*مهدی جباریان : شروع فعالیت کوهنوردی 1376 برخی صعودهای شاخص: • گشایش مسیر در دیواره پاتخت ، زمستانی ، سبک آلپی • رکورد صعود چهارجبهه دماوند در 25 ساعت و سی دقیقه:شروع از گوسفندسرا، مسیرهای جنوبی، غربی، شمالی، شمال شرقی، پایان در گوسفندسرا • صعود سه جبهه دماوند در 21 ساعت: شروع از گوسفندسرا، مسیرهای جنوبی، شمالی و شمال شرقی • رکورد صعود آزاد انفرادی دهلیز مرکزی یخار از معدن تا انتهای یخچال در 12 ساعت • صعود زمستانی دماوند 10 مرتبه: گرده شرقی(تیغه های یخار)، جنوبی، شمالی، یکروزه... • صعود دماوند مجموعا 104 مرتبه در فصول مختلف یالهای گوناگون. • صعود زمستانی گرده شرقی سرکچال به خلنو • صعود زمستانی قلل شاخک و علم کوه از مسیر سیاسنگا • رکورد صعود سرعتی آزاد انفرادی گرده آلمانها از ونداربن تا تنگ گلو در 7 ساعت و سی و سه دقیقه • تلاش برای صعود زمستانی آلپی ترکیبی دیواره علم کوه مسیر هاری رست، صعود برتر سال 96 • صعود به گرده آلمانها چهارده مرتبه در فصل بهار و تابستان و پاییز – صعود یکروزه گرده آلمانها • صعود یکروزه دیواره علم کوه، مسیر هاری رست از ونداربن به ونداربن بدون بارگذاری 21:33 ساعت • صعود دو مسیر هاری رست و فرانسوی های دیواره علم کوه در یک روز • رکورد عبور از البرز، شروع دربند توچال تا آزادکوه کلاک ، 102 کیلومتر، 9000 متر صعود در 46 ساعت رکورد صعود سرعتی زمستانی گرده آلمانها از ونداربن به ونداربن در 67 ساعت • رکورد صعود سرعتی خط الراس دوبرار در 17 ساعت و نه دقیقه • صعود سرعتی از پل خواب توچال کلک چال جمشیدیه در 15 ساعت و 20 دقیقه • صعود یکروزه از دربند توچال تا سرکچال سپیدستان در 23 ساعت و 50 دقیقه ، 65 کیلومتر، • صعود قله خان تنگری 7010 متر • تلاش برای صعود قله ماناسلو 8163 متر • صعود یخچالهای شمالی سبلان، کسری، یخار • صعود و تمرین سنگنوردی در دیواره های شروین، پلخواب، بیستون.... • گشایش مسیر در دیواره های کاسونک، شروین، اوسون ترکیبی ... • مربی کوهپیمایی درجه سه سایر: کمربند مشکی جودو دان یک کارشناس مهندسی معماری، دکتری مدیریت بازرگانی

یک نظر در “بیس کمپ اورست کجاست؟[راهنمای سفر و سایر نکات]

  1. میرزایی گفت:

    خیلی دلم می خواد برم اورستو ببینم اما حداقل 3000 دلار خرج برمیداره یعنی سفر تا بیس کمپ اورست حداقل صد میلیون تومن . با این درآمدها احتمالا در خواب خواهم رفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

مقالات پیشین

سبد خرید
راهنمای خرید و ارسال
فروشگاه
وبلاگ
حساب من
0 مقايسه
0 مورد سبد خرید