دنیای کوهنوردی, طبیعت گردی

عکاسی در طبیعت : 8 روش برای گرفتن عکس های زیبا

عکاسی در طبیعت : 8 روش برای گرفتن عکس های زیبا

تب عکاسی در طبیعت با وجود شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام بیش از پیش بالا گرفته است. و البته عکسها یادگاری از تجربه های خوب ما در طبیعت هستند. توجه به نکات زیر می تواند باعث شود که زیباییهای کوهستان و سایر جلوه های طبیعت را به خوبی ثبت کرده و آنرا به دیگران انتقال دهید.

عکاسی در طبیعت : 8 روش برای گرفتن عکس های زیباتر

شما می توانید در برابر با عظمت ترین و با صلابت ترین کوه ها قرار گرفته باشید و دوربین خود را برای یک عکاسی حرفه ای آماده و تمام فنون و تکنیک های مورد نیاز برای استفاده از آن را از بر باشید، اما بدون درک و اطلاع از چگونگی ترکیب و ساخت هنری یک عکس، ممکن است نتوانید به طور کامل شکوه آن صحنه را به تصویر بکشید.

ترکیب بندی یک عکس به نحوه چیدمان عناصر بصری در تصویر اشاره دارد.

عکاسانی که به طور حرفه ای و مداوم در زمینه عکاسی در طبیعت و فضای باز می پردازند، یک یا چند تکنیک را برای ایجاد ترکیب بندی به کار می برند.

با فراگرفتن و استفاده از این تکنیک ها می توانید شاهد پیشرفت چشمگیری در عکس های خود باشید. (این نکته را درنظر داشته باشید که استفاده از یک یا دو تکنیک در هر عکس واحد کافیست و یا به قولی هرچه از حد بگذرد ناچار گردد ضد آن)

تکنیک های ساخت و ترکیب هنری

1- قانون یک سوم و چگونگی استفاده از آن:

قانون یک سوم یکی از اساسی ترین تکنیک ها برای ساخت یک ترکیب و یکی از آسان ترین روش ها برای بالا بردن کیفیت تصاویر است. برای استفاده از آن نیاز است شما تصویر را در ذهن خود به سه قسمت به طور افقی و عمودی در چهارخانه های خیالی جای دهید و سوژه(ها)ی عکس را در تقاطع دو خط یا امتداد خطوط قرار دهید.

استفاده از این روش باعث ایجاد توازن در تصویر شده و جلوه ی بصری بیشتری به آن می دهد.

برای اینکه از این روش به ساده ترین شکل ممکن استفاده کنید، بسیاری از دوربین ها این امکان را به شما می دهد تا یک چهارخانه در منظره یاب یا نمایشگر ایجاد کنید؛ بنابراین شما به سرعت می توانید تصاویری با استفاده از این قانون در ذهن خود به وجود آورید.

عکاسی در طبیعت
برج دیده بانی در سمت چپ خط کشی قرار گرفته و این در حالی است که دو خط اصلی در تقاطع قسمت وسط برج قرار دارند.

مرتبط : کمپینگ برای تازه کارها ، انتخاب چراغ پیشانی ،

2-عمق میدان و چگونگی استفاده از آن

عمق میدان ناحیه ای از تصویر است که در فوکوس  قرار می گیرد. شما می توانید عمق میدان و همچنین نواحی ای که تصمیم دارید در فوکوس قرار بگیرند را با تعویض یا تنظیم دیافراگم دوربین مشخص کنید.

هرچه دیافراگم بیشتر باز شود، نور بیشتری وارد دوربین می شود و عمق میدان کمتر می شود و فقط روی چند المان مشخص فوکوس می شود.

عکاسی در طبیعت

هرچه دیافراگم کمتر باز شود، نور کمتری وارد دوربین می شود و باعث ایجاد عمیق تر شدن میدان و فوکوس بیشتری را روی المان ها اعمال می کند.

این تکنیک، تکنیک رایجی برای ایجاد ترکیب بندی در عکس و عکاسی در طبیعت است و میزان استفاده از آن، به تصویر ذهنی مورد نظر شما بستگی دارد. برای مثال اگر قصد دارید از حصاری عکس بگیرید که از شما دور است می توانید از دیافراگم بزرگتر استفاده کنید که عمق میدان را کم و پس زمینه را محو کند و تمام توجه مخاطب را به قسمت هایی که شما قصد دارید فوکوس کنید، بیاورد.

به عبارت دیگر اگر بخواهید عکس را افقی بگیرید ممکن است در نظر داشته باشید که کل پس زمینه  محو شود و پیش زمینه واضحا در فوکوس باشد، برای این کار باید دیافراگم کوچکتری استفاده کنید..

3- چگونه فریم یا قاب ایجاد کنیم؟

قاب ایجاد کردن یا فرمینگ در عکاسی در طبیعت نیز یکی دیگر از تکنیک های لازم برای ترکیب بندی مناسب است که به سوژه اهمیت بیشتری می‌دهد.

شما میتوانید با استفاده از درخت ها و مسیر ها و یا گیاهان بلند برای سوژه ی خود قاب های خلاقانه‌ای ایجاد کنید؛ این فریم های طبیعی به عکس شما و سوژه جلوه ی بیشتری می دهد.‌

عکاسی در طبیعت
در تصویر سمت چپ درختان برای ابرها و دریاچه و کوه تشکیل قاب دادند و در سمت راست سنگ ها دختر را در بر گرفته اند.

4- چگونه از خطوط در عکس استفاده کنیم؟

استفاده هوشیارانه از خطوط روش خوبی است که توجه مخاطب را به قسمت خاصی از عکس جلب کنید.

Van Dragt 042618 0004 leading lines
درختان خطوط راهنمای خوبی ایجاد کرده اند.

خطوط ممکن است واضح و قابل تشخیص باشد مثل جاده ای که از وسط جنگل رد شده و گاهی ممکن است تشخیص آن به دقت بیشتری احتیاج داشته باشد مثل ابرهایی که از یک سوی آسمان به سوی دیگر آن کشیده شده اند. راه و تکنیک های زیادی برای استفاده از خطوط گفته شده است در ادامه به معرفی تعدادی از آنها می‌پردازیم:

استفاده از خطوط هادی در عکاسی در طبیعت و فضای باز:

خطوط هادی خطوطی هستند که چشمان مخاطب را به سمت سوژه ی اصلی عکس هدایت می‌کنند. این خطوط میتوانند با استفاده از حس حرکتی که بوجود میاورند یکنواختی را از تصویر بزدایند و چشمان مخاطب را از تصویر به سمت سوژه سوق دهند.

برای مثال استفاده ی خلاقانه از درختان جنگل، یک میدان چمن بلند، دنباله بادگیر و..

خطوط ضمنی: گاهی اوقات خطوط مشخصی وجود ندارند اما سوژه ها چنان قرار گرفته اند که چشمان مخاطب ناخودآگاه خطوط را ایجاد میکند.

مثلا کوهنوردی که به نقطه ای خیره شده تشکیل خطی از سمت خود تا نقطه ایجاد کرده که چشمان مخاطب آن را دنبال می‌کند.

Van Dragt 042618 0491 implied lines
مثال دیگر سنگ هایی که در برکه با فاصله از هم قرار گرفتند و چشمان مخاطب آن سنگ ها را همچون نقاطی می بیند که باید به هم وصلشان کند.

مرتبط : صعود دماوند ، علم کوه ، خلنو

5- چگونه زاویه دید خود را تغییر دهیم؟

ایستادن و گرفتن دوربین به صورت عادی بسیار ساده است و هرچند که میتوان با آن عکس های فوق العاده ای گرفت اما گاهی خوب است که سوژه را از دیدگان یک پرنده ببینید و یا روی زمین خم شوید و از زاویه دید یک خانم آن سوژه را ثبت کنید. حتا میتوانید گاهی از کنار سوژه عکس بگیرید و نتیجه را مقایسه کنید.

یا میتوانید خیلی از سوژه دور یا بیش از حد  به سوژه نزدیک شوید و روی آن فوکوس کنید و بازهم نتیجه را با عکس های قبلی خود مقایسه کنید.

Van Dragt 042618 0026 POV3
با نزدیک شدن یا دور شدن به سوژه می توانید زاویه دید را تغییر دهید. در این مثال نزدیک شدن به سوژه باعث افزایش عظمت سوژه شده است.

6- چگونه از پس زمینه، وسط زمینه و پیش زمینه استفاده کنیم؟

در عکاسی در طبیعت سعی داریم مناظر سه بعدی را به تصاویر دو بعدی تبدیل کنیم که گاهی با شکست مواجه می شویم.

وقتی ترکیب بندی را به دنیای عکاسی خود میاوریم، لازم است با استفاده از المان های موجود در پس زمینه و وسط زمینه و پیش زمینه، به عکس های خود عمق دهیم. برای مثال اگر کوه ها به شکل افقی قرار گرفتند سعی کنید با آدمها یا گیاهان یا نور موجود در پس زمینه و وسط زمینه و پیش زمینه، کشش و جذابیت را به عکس خود بیاورید.

Van Dragt 042618 0170 DOF
زوم کردن روی سوژه خاص باعث سه بعدی شدن تصویر شده است.

7- حذف عوامل مزاحم

گاهی اوقات برای گرفتن یک عکس خوب، بیشتر از اینکه از چه چیزی را ثبت نکنید، مهم تر از آن است که چه چیزی را ثبت کنید.

Eliminate Distractions final
با قدری تغییر زاویه شاخه های مزاحم در عکس حذف شده اند.
  • گاهی حضور یک شخص در تصویر یا یک شاخه درخت به کلی میتواند مخاطب را از عکس زده کند.
  • پس منظره را به خوبی برانداز کنید و از عوامل مزاحم نوت برداری کنید.
  • نسبت به اینکه از مکان خود جابجا شوید تا عوامل مزاحم در تصویر نباشند، بی تفاوت نباشید.
  • گاهی دو قدم به سمت راست یا چپ می‌تواند به مثابه ده قدم برای بالا بردن کیفیت عکس باشد.
  • اما اگر برایتان مقدور نبود، با استفاده از تکنیک هایی که برای تنظیم نور و دیافراگم گفتیم، آن قسمت های مزاحم را محو کنید.
  • در آخر در نظر داشته باشید هیچ گاه عوامل مزاحم به طور مشخصی وجود ندارند؛ ممکن است عکاسی با همین عوامل مزاحم تصاویر خارق‌العاده ای خلق کند.

8-عکس عمودی در طبیعت

گرفتن عکس عمودی در طبیعت زمانی بهترین عملکرد را دارد که سوژه عکاسی شما نیز عمودی باشد. یک آبشار بسیار بلند یا کوه را در نظر بگیرید. این نوع صحنه ها با توجه به ارتفاعشان هنگام عکس برداری در فرمت عمودی بسیار خوب ظاهر می شوند. با عکاسی در فرمت عمودی، می توانید کیفیت درام و پویایی این سوژه ها را برجسته کنید. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، عکس عمودی در طبیعت باعث می شود شیب ها بهتر به نظر برسند و خطوط برجسته شوند.

عمودی در طبیعت

خطوط پیشرو با اعوجاج لنزهای زاویه باز برجسته می شوند تا هنگام عکاسی عمودی تصویری پویاتری ایجاد کنند.

عکاسی عمودی همچنین برای عکاسی منظره زمانی که سوژه شما به بالا یا پایین نگاه می کند نیز عالی است. به نقل از iceland-photo-tours این به شما امکان می دهد تا از نگاه سوژه برای برجسته کردن خطوط اصلی استفاده کنید و این حس را به شما می دهد که ممکن است سوژه در حال حرکت به سمت عمق تصویر یا به سوی دوربین باشد.

عکس عمودی از طبیعت می تواند برای متمرکز کردن توجه بیننده بر روی یک موضوع واحد مانند فرورفتگی در زمین یا چنین چیزی استفاده شود.

مناظر عمودی همچنین برای اهداف تجاری و برای پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیس بوک که از سبک اسکرول عمودی استفاده می کنند بسیار مفید هستند. مجلات اغلب به دنبال عکس هایی با ترکیب عمودی می گردند، بنابراین اگر در جهت عمودی عکاسی می کنید، فروش عکس های منظره شما در بازار عکاسی آسان تر خواهد بود.

آزمون و خطا برای مهارت بیشتر در عکاسی در طبیعت ، کوهستان و فضای باز

  • با پیشرفت تکنولوژی و آمدن دوربین های دیجیتال، دیگر نگرانی تمام شدن فیلم های دوربین وجود ندارد.
  • با شارژ باتری کافی و داشتن کارت های گرافیک با حجم مناسب می توانید بی نهایت تصویر ثبت کنید.
  • پس شروع کنید و تکنیک های متنوع را برای گرفتن و ایجاد ترکیب بندی مناسب به کار ببرید.

مرتبط : نقاط طبیعت گردی اطراف تهران ، راهنمای انتخاب کوله پشتی

ترجمه : نگار پیرحیاتی

باشگاه ورزشی موج / دکتر مهدی جباریان

مهدی جباریان

*مهدی جباریان : شروع فعالیت کوهنوردی 1376 برخی صعودهای شاخص: • گشایش مسیر در دیواره پاتخت ، زمستانی ، سبک آلپی • رکورد صعود چهارجبهه دماوند در 25 ساعت و سی دقیقه:شروع از گوسفندسرا، مسیرهای جنوبی، غربی، شمالی، شمال شرقی، پایان در گوسفندسرا • صعود سه جبهه دماوند در 21 ساعت: شروع از گوسفندسرا، مسیرهای جنوبی، شمالی و شمال شرقی • رکورد صعود آزاد انفرادی دهلیز مرکزی یخار از معدن تا انتهای یخچال در 12 ساعت • صعود زمستانی دماوند 10 مرتبه: گرده شرقی(تیغه های یخار)، جنوبی، شمالی، یکروزه... • صعود دماوند مجموعا 104 مرتبه در فصول مختلف یالهای گوناگون. • صعود زمستانی گرده شرقی سرکچال به خلنو • صعود زمستانی قلل شاخک و علم کوه از مسیر سیاسنگا • رکورد صعود سرعتی آزاد انفرادی گرده آلمانها از ونداربن تا تنگ گلو در 7 ساعت و سی و سه دقیقه • تلاش برای صعود زمستانی آلپی ترکیبی دیواره علم کوه مسیر هاری رست، صعود برتر سال 96 • صعود به گرده آلمانها چهارده مرتبه در فصل بهار و تابستان و پاییز – صعود یکروزه گرده آلمانها • صعود یکروزه دیواره علم کوه، مسیر هاری رست از ونداربن به ونداربن بدون بارگذاری 21:33 ساعت • صعود دو مسیر هاری رست و فرانسوی های دیواره علم کوه در یک روز • رکورد عبور از البرز، شروع دربند توچال تا آزادکوه کلاک ، 102 کیلومتر، 9000 متر صعود در 46 ساعت رکورد صعود سرعتی زمستانی گرده آلمانها از ونداربن به ونداربن در 67 ساعت • رکورد صعود سرعتی خط الراس دوبرار در 17 ساعت و نه دقیقه • صعود سرعتی از پل خواب توچال کلک چال جمشیدیه در 15 ساعت و 20 دقیقه • صعود یکروزه از دربند توچال تا سرکچال سپیدستان در 23 ساعت و 50 دقیقه ، 65 کیلومتر، • صعود قله خان تنگری 7010 متر • تلاش برای صعود قله ماناسلو 8163 متر • صعود یخچالهای شمالی سبلان، کسری، یخار • صعود و تمرین سنگنوردی در دیواره های شروین، پلخواب، بیستون.... • گشایش مسیر در دیواره های کاسونک، شروین، اوسون ترکیبی ... • مربی کوهپیمایی درجه سه سایر: کمربند مشکی جودو دان یک کارشناس مهندسی معماری، دکتری مدیریت بازرگانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

مقالات پیشین

سبد خرید
فروشگاه
وبلاگ
حساب من
0 مقايسه
0 مورد سبد خرید