دنیای کوهنوردی, کوه های جهان, کوهنوردی

شمال شرقی ماناسلو – اولین صعود

گزارش صعود رخ شمال شرقی ماناسلو در سال 2006 به قلم دنیس اوربکو بازگردان موج کوه

زمانی که من و سرگی ساموییلوف به بیس کمپ ماناسلو در 4700 متری رسیدیم ، کوهنوردان زیادی در آنجا منتظر بودند. هر روز برف بیشتری کوه را می پوشاند. زمانی که در 12 آوریل نهایتا خودمان را به کمپ یک در مسیر نرمال رساندیم ، بازهم هوا ما را اذیت کرد و ما برای یک هفته استراحت کردیم. در 20 آوریل بیس کمپ را برای تلاش قله به صورت آلپی ترک کردیم. ما طوری در برف فرو می رفتیم که انگار از دنیای اطراف جدا شده بودیم ، در اینجا یک ایده جدید به ذهنم خطور کرد. حجم زیادی از برف در مسیر شمالی خوابیده بود. در سمت چپ ، شیب ها بیشتر در معرض باد بودند که باعث شده بود برف کمتری در آنها جمع شود.

شمال شرقی ماناسلو - موج کوه

هم هوایی با صعود قله

مانند کاری که در سال 2005 در برودپیک انجام دادیم ، شروع به صعود با یک کیسه خواب ، یک کت پر و یک کاپشن گرتکس کردیم به صورت اشتراکی کردیم. پس از یک تغییر کوچک از 6500 تا 7500 به دنبال یک مسیر بهینه ، خودمان را به فلات قبل از قله در 7450 متری رساندیم. تمام شب اینجا با برف و باد در حال تکان خوردن بودیم. در 25 آوریل در تاریکی و طوفان ، شروع به صعود مجدد نموده و در ساعت 11:45 دقیقه ظهر از مسیر نرمال خودمان را به قله رساندیم.

اولین گام ها در شمال شرقی ماناسلو

پس از آن خسته اما سالم به بیس کمپ بازگشتیم. سپس در 4 می و در ساعت 2 صبح مجددا از بیس کمپ و این بار برای یک مسیر جدید به سمت بالا حرکت کردیم. بهمن ها در شیب های پیش رو پشت سر هم دراز کشیده بودند. در 4900 متری ما شروع به برداشتن اولین گامها در مسیری ناشناخته کردیم که سالهای زیادی توسط کوهنوردان بسیار خطرناک قلمداد شده بودند.

شمال شرقی ماناسلو - دنیس اوربکو

در زیر فشار کوله های سنگین ، با هر قدم نیم متری فرو می رفتیم. دید پایین جلوی تشخیص شکافها را می گرفت. پس از یخچال شروع به صعود پله های یخشار کردیم. دوبار هم در این راه مسیرمان را گم کردیم و مجبور شدیم برگردیم. زمانی که بالاخره هوا روشن شد ، دیدیم که سراکهای بالای سر حتی بزرگتر از تصور ما هستند. من دستم را تکان دادم و به سرعت هر چه بیشتر یخ با شیب 60 تا 70 درجه و برف 50 درجه مسیر را صعود کردم. در ظهرگاه ، ابرها و باد شیبهای بهمنی پیش رو را از نظر پنهان کرده بودند و ما در 5900 متری توقف کردیم. برای روز اول کافی بود. +

در روز دوم می شد گفت که در برف عمیق گم شده بودیم. گام به گام به سمت بالا در بین شکافها و شیب های یخی به پیش می رفتیم. نزدیک ظهر یک شکاف با عمق صد متر و عرض 15 متر جلوی ما نمودار شد. سرم داشت گیج میرفت. تقریبا دو ساعت طول کشید که راهی برای دور زدن آن بیابیم. در عصر ، دوباره همه چیز در مه فرو رفت ، و ما در 6500 متری برای گذراندن شب بعدی توقف کردیم.

روز بعد هم دقیقا مشابه بود. در تصوراتمان فکر می کردیم که سراک پیشرو کوتاه تر باشد ، اما اینطور نبود. مجبور شدیم از یک قسمت بسیار باریک عبور کنیم.

شب را در 7100 متری گذراندیم و آخرین غذایی که داشتیم هم خوردیم. من راجع به حمام های گرم آلماتی داشتم خواب می دیدم که یک صدای بهمن بیدارم کرد. در صبح چادر ما با برف تازه پوشیده شده بود.

شمال شرقی ماناسلو

با این وجود شیب در زیر پا شرایط خوبی داشت و در بعضی نقاط کرامپونها در یخ می نشستند. سپس یک یخ آبی آب (یخ آب با یخ کوه متفاوت است) در بالای شیب پیدا شد و پس از آن هم در مه گم شد. ما متوجه شدیم که پس از صعود اول استراحت کافی نداشته ایم. اما به قسمت سنگی زرد و مشکی مسیر با درجه تقریبی 5.8 رسیده بودیم.

در شب هنگام (7450 متری) باد شروع به وزیدن با قدرت هر چه بیشتر کرد طوری که نمی توانستیم صدای یکدیگر را بشنویم. صبح آسمان صاف اما هوا به شدت سرد بود ، ما هم آماده حرکت بودیم. نمیشد یک روز دیگر را در این جهنم برفی سر کرد. سنگ حالت لغزنده داشت و در آن با میخ میانی می گذاشتیم. یک طول با درجه 5.10b  با یک کراکس 3 متری. در حدود سه و نیم بعد از ظهر به فلات بالایی رسیدیم.

“دنیس ، من چیزی نمیبینم” سرگی داشت در میان باد و طوفان و برف ..فریاد می زد.”من فقط می توانم با دستم رد پای تو را لمس کنم و به دنبالت بیایم.”

شمال شرقی ماناسلو - کوهنوردی
کمپ 7700 متری

ما کوله ها را در آنجا گذاشتیم و 300 متر دهلیز را صعود کردیم. 5 بار سرگی از من پرسید که چقدر دیگر از راه مانده. یک قسمت ترکیبی پدیدار شد ، دقیقا در زمانی که رمقی نمانده بود. با حمایت سرگی شروع به صعود کردم. تا جایی که دیگر دربالای آشوب هوا و جهان بودم. در 5 عصر روز 8 می ما به قله دست پیدا کردیم.

ما رو به دایره سرخ و بزرگ خورشید به سمت پایین حرکت کردیم و چادرمان را در مسیر نرمال زدیم، در آخرین ذرات توانمان. مسیر ما ، مسیر قزاق (VI 5.10b 75 degrees, ca. 4000m) در نهایت سختی نبود ، اما هیچ وقت خودم را به این شدت در یکی شدن با یک کوه عالی ندیده بودم . یک ماه پس از پایان اکسپدیشن ، من هنوز نمی توانستم به شکل معمولی زندگی کنم. قسمتی از روحم در شیب های پر برف ماناسلو مانده بود.

کوهنوردی
مسیر قرمز – مسیر قزاقها در ماناسلو

خلاصه

ماناسلو ، 8163 متر ، گشایش مسیر به سبک آلپی توسط دنیس اوربکو و سرگی ساموییلوف در سال 2006. اولین صعود رخ شمال شرقی ماناسلو

درجه سختی مسیر: (VI 5.10b 75 degrees, ca. 4000m)

آخرین مطالب در موج کوه

دکتر مهدی جباریان / باشگاه ورزشی موج

مهدی جباریان

*مهدی جباریان : شروع فعالیت کوهنوردی 1376 برخی صعودهای شاخص: • گشایش مسیر در دیواره پاتخت ، زمستانی ، سبک آلپی • رکورد صعود چهارجبهه دماوند در 25 ساعت و سی دقیقه:شروع از گوسفندسرا، مسیرهای جنوبی، غربی، شمالی، شمال شرقی، پایان در گوسفندسرا • صعود سه جبهه دماوند در 21 ساعت: شروع از گوسفندسرا، مسیرهای جنوبی، شمالی و شمال شرقی • رکورد صعود آزاد انفرادی دهلیز مرکزی یخار از معدن تا انتهای یخچال در 12 ساعت • صعود زمستانی دماوند 10 مرتبه: گرده شرقی(تیغه های یخار)، جنوبی، شمالی، یکروزه... • صعود دماوند مجموعا 104 مرتبه در فصول مختلف یالهای گوناگون. • صعود زمستانی گرده شرقی سرکچال به خلنو • صعود زمستانی قلل شاخک و علم کوه از مسیر سیاسنگا • رکورد صعود سرعتی آزاد انفرادی گرده آلمانها از ونداربن تا تنگ گلو در 7 ساعت و سی و سه دقیقه • تلاش برای صعود زمستانی آلپی ترکیبی دیواره علم کوه مسیر هاری رست، صعود برتر سال 96 • صعود به گرده آلمانها چهارده مرتبه در فصل بهار و تابستان و پاییز – صعود یکروزه گرده آلمانها • صعود یکروزه دیواره علم کوه، مسیر هاری رست از ونداربن به ونداربن بدون بارگذاری 21:33 ساعت • صعود دو مسیر هاری رست و فرانسوی های دیواره علم کوه در یک روز • رکورد عبور از البرز، شروع دربند توچال تا آزادکوه کلاک ، 102 کیلومتر، 9000 متر صعود در 46 ساعت رکورد صعود سرعتی زمستانی گرده آلمانها از ونداربن به ونداربن در 67 ساعت • رکورد صعود سرعتی خط الراس دوبرار در 17 ساعت و نه دقیقه • صعود سرعتی از پل خواب توچال کلک چال جمشیدیه در 15 ساعت و 20 دقیقه • صعود یکروزه از دربند توچال تا سرکچال سپیدستان در 23 ساعت و 50 دقیقه ، 65 کیلومتر، • صعود قله خان تنگری 7010 متر • تلاش برای صعود قله ماناسلو 8163 متر • صعود یخچالهای شمالی سبلان، کسری، یخار • صعود و تمرین سنگنوردی در دیواره های شروین، پلخواب، بیستون.... • گشایش مسیر در دیواره های کاسونک، شروین، اوسون ترکیبی ... • مربی کوهپیمایی درجه سه سایر: کمربند مشکی جودو دان یک کارشناس مهندسی معماری، دکتری مدیریت بازرگانی