قله آلتار سار اولتار سار

قله آلتار سار، کاخ کریستالی قراقوروم

به کانال تلگرام موج کوه بپیوندید و از جدیدترین مطالب و محصولات باخبر شوید! Telegram عضویت در کانال
5
(4)

آلتار سار به ارتفاع 7388 متر که همچنین با نام‌های آلتار، آلتار دوم و بوجهگور دواناسیر دوم شناخته می‌شود، شرقی‌ترین قله مهم رشته‌کوه باتورا موزتاغ است که انتهای غربی خط‌الرأس اصلی قراقروم را تشکیل می‌دهد.

این قله تقریباً ۱۰ کیلومتر در شمال شرقی کریم آباد، شهری در امتداد جاده قراقروم در دره هونزا در منطقه خودمختار گیلگیت-بلتستان در شمال پاکستان واقع شده است. اگرچه این قله جزء بلندترین قله‌های قراقروم نیست، اما دیواره‌ها و شیب‌های تند آن باعث می‌شود بر کل منطقه اطراف تسلط داشته باشد. جناح جنوبی آن بیش از ۵۳۰۰ متر از رودخانه هونزا ارتفاع می‌گیرد.

328613

آلتار دوم با اینکه یکی از بلندترین قله‌های باتورا موزتاغ نیست، به دلیل موقعیت مرتفع آن نسبت به دره هونزا و همچنین به دلیل شیب زیاد کوه، یکی از چشمگیرترین قله‌های این منطقه است. این قله ،قله اصلی دو قله بوجهگور دواناسیر است. قله دیگر آلتار یک یا شمالی (همچنین گاهی اوقات آلتار غرب نامیده می‌شود، به عنوان بوجهگور دواناسیر شناخته می‌شود) است که کمی پایین‌تر در ارتفاع ۷۳۲۹ متری قرار دارد. قله پایین‌تر در واقع در شمال غربی قله اصلی قرار دارد که این موضوع تناقض نامگذاری را توضیح می‌دهد. فقط می‌توان فرض کرد که هر کسی که قله بلندتر را قله شماره ۲ نامگذاری کرده است، از اینکه کمی بلندتر است بی‌خبر بوده است یا به این مجموعه قله‌ها از جنوب غربی نگاه کرده و به سادگی قله‌ها را از چپ به راست نامگذاری کرده است. افسانه‌های محلی بر این باورند که قله اصلی، جایی بوده که زمانی یک ملکه پری در یک کاخ کریستالی زندگی می‌کرده است.

قله آلتار دوم کوهی دشوار و خطرناک برای صعود است که خطر بهمن قابل توجهی دارد. بین سال‌های ۱۹۸۶ و ۱۹۹۶ بیش از ۱۵ سفر اکتشافی از شش یا هفت کشور به این کوهستان صورت گرفت. این تعداد برای یک قله قراقروم با این اندازه و سختی غیرمعمول است. علی‌رغم تعداد زیاد تلاش‌ها، تا سال ۱۹۹۶ هیچ صعودی به قله انجام نشد و تنها تعداد قابل توجهی از تلفات روی دست کوهنوردان ماند. اکثر تلاش‌ها برای صعود به کوه از ضلع جنوبی و غربی انجام می‌شد و یال جنوبی محبوب‌ترین مسیر بود. همچنین تلاش‌هایی از سمت شمال صورت گرفته است که عمدتاً به دلیل خطرات عینی قابل توجه، تا حد زیادی بیهوده بود. قله غربی پیش از این در سال ۱۹۸۴ توسط سه کوهنورد ژاپنی صعود شده بود.

اولین صعود به اولتار سار

سال ۱۹۹۶ شاهد دو صعود موفق به قله آلتار از طریق مسیرهای مختلف بود، نه فقط یک صعود. اولین صعود توسط آکیتو یامازاکی و کیوشی ماتسوئوکا از هیئت اعزامی باشگاه آلپاین ژاپن توکائی انجام گرفت. این زوج از ضلع جنوب غربی کوه از طریق یخچال بهمن‌گیر آلتار بالا رفتند، با سبک تقریباً آلپاین، ۴۵۰ متر طناب در نیمه پایین مسیر نصب کردند و از چند طناب ثابت باقی‌مانده از سفرهای اکتشافی قبلی در قسمت‌های بالاتر استفاده نمودند. آنها پس از ترک کمپ پیشرفته در تاریخ ۳ ژوئیه، در تاریخ ۱۱ ژوئیه به قله رسیدند. مدت زمان هشت روزه صعود بیشتر به دلیل مشکلات فنی کوهستان بود تا هر چیز دیگری.

پیشنهاد ویژه موج کوه برای امروز!

273444
آلتار یک و دو بر فراز یخچال آلتار

اما خوشحالی آنها بعد از رسیدن به قله دیری نپایید. در حالی که روز بعد در حال فرود بودند، هوا خراب شد و این زوج مجبور شدند برای پنج شب بعد با کمبود غذا و آب در چادر کوهنوردی خود در ارتفاع ۶۰۰۰ متری کمپ بزنند. در ۱۷ جولای هوا بالاخره بهتر شد و آنها فرود خود را ادامه دادند و در ۱۹ جولای – شانزده روز پس از ترک اولیه آن – به کمپ پیشرفته رسیدند. روز بعد، یامازاکی شروع به احساس بیماری با دل درد شدید کرد. روز بعد وضعیت او وخیم‌تر شد و متأسفانه قبل از اینکه هلیکوپتر بتواند او را تخلیه کند، در ساعت ۱۱ شب درگذشت. سرنوشت ماتسوئوکا بهتر نبود زیرا او تنها یک سال بعد در حالی که در حال تلاش برای صعود به قله صخره‌ای بوبولیوموتینگ (انگشت بانو) در نزدیکی جان خود را از دست داد. یامازاکی در زمان صعود به قله آلتار تنها ۲۸ سال و ماتسوئوکا تنها ۲۴ سال داشت. گزارش این صعود در مجله آلپاین ژاپن در دسترس است.

دومین صعود به قله آلتار در تاریخ ۳۱ جولای ۱۹۹۶ توسط یک گروه اعزامی از باشگاه ژاپن کاتماندو از طریق یال جنوبی انجام شد. اعضای این گروه، ۴۰۰۰ متر طناب از ارتفاع ۵۲۰۰ متری تا ۷۳۰۰ متری ثابت کردند. این صعود به رهبری کن تاکاهشی و همراه با چهار کوهنورد دیگر به نام‌های ماسایوکی آندو، ریوشی هوشینو، والتر سایتو و نوبئو تسوتسومی با موفقیت به قله رسیدند. این سومین تلاش کن تاکاهشی برای صعود به این قله پس از تلاش‌های ناموفق در سال‌های ۱۹۸۶ و ۱۹۹۳ بود.

ستون جنوب شرقی (یا ستون پنهان) آلتار ۳۰۰۰ متر ارتفاع دارد و برخی آن را «فِرِگ مولِن قراقروم» می‌نامند. مهمترین مانع به احتمال زیاد دیواره صخره‌ای در حدود ۷۰۰۰ متری است، با این حال تاکنون کسی به نیمه بالایی مسیر تلاش نکرده است. تا به امروز، (با توجه به اطلاعات موجود) دو تلاش برای صعود از این مسیر صورت گرفته که هر دو با شکست نسبتا پایین مسیر به پایان رسیده‌اند.

با توجه به تبلیغات فعلی وزارت گردشگری، در حال حاضر صعود به قله آلتار و همچنین تمام قله‌های باتورا موزتاغ نسبتاً ارزان است.

تاریخچه صعود قله آلتار

سالگروه کوهنوردینتیجه
۱۹۸۵کیکه د پابلو و خوزه لوئیس زالواگا (اسپانیا)شناسایی جبهه جنوبی اولتر و بجوهگور دواناسیر. آنها پس از سه روز اکتشاف تصمیم گرفتند که سنگ ریزه های در حال سقوط، یخچال های شکسته و بهمن های زیادی وجود دارد. آنها یک قله ۵۹۰۰ متری را که به سمت جنوب غربی بجوهگور دواناسیر فرود می آید، صعود کردند.
۱۹۸۶هیئت اعزامی مشترک ژاپن، پاکستان و آمریکا به رهبری توشیو ناریتاتلاش برای صعود از وجه شمالی از یخچال گولکین. کمپ ۱ (۳۹۰۰ متر) بالاتر از کمپ اصلی (۳۱۵۰ متر) برپا شد، اما بهمن سرازیر شد و تیم تصمیم گرفت عقب نشینی کند و وجه جنوبی را امتحان کند. به ارتفاع ۵۵۰۰ متری رسیدند اما تلاش متوقف شد زیرا مسیر به دلیل سقوط سنگ و یخ بسیار خطرناک در نظر گرفته شد.
۱۹۹۰هیئت اعزامی ژاپنی به رهبری تسونئو هاsegawaبه ارتفاع ۷۰۲۰ متری در یال جنوبی رسیدند اما با خراب شدن هوا و خطر یخ زدگی متوقف شدند.
۱۹۹۱هیئت اعزامی مشترک انگلیس و آمریکاویکتور ساندرز (بریتانیا) و استیو سوستاد (آمریکایی)
۱۹۹۱میک فاولر و کراگ جونز (هر دو بریتانیایی)تلاش برای یال جنوبی. صعود به سبک آلپی. به ارتفاع ۶۵۰۰ متری رسیدند اما به دلیل بدی هوا فرود آمدند. پیش از این، این زوج اولین صعود به قله هونزا (۶۲۰۰ متر) را انجام داده بودند.
۱۹۹۱هیئت اعزامی ژاپنی به رهبری تسونئو هاsegawaتلاش برای یال جنوبی (مانند ۱۹۹۰). به کمپ ۴ (۶۵۰۰ متر) صعود کردند. تلاش برای فرود به کمپ ۱ (۴۹۰۰ متر) برای استراحت انجام شد اما از ارتفاع ۵۳۵۰ متری تا ۴۰۰۰ متری به دلیل بهمن جان خود را از دست دادند.
۱۹۹۲گروه سه نفره ژاپنی به رهبری توشیو ناریتاتلاش برای ستون جنوب شرقی از یخچال احمدآباد. به ارتفاع ۵۴۰۰ متری رسیدند اما به دلیل اینکه مسیر را در شرایط نامناسب و هوای بد غیرقابل صعود می دانستند مجبور به فرود شدند.
۱۹۹۳گروه نروژیتلاش برای مسیر از یخچال حسن آباد از طریق وجه شرقی و یال جنوبی. در تمام مدت هوای بد. به ارتفاع ۵۸۰۰ متری در وجه شرقی رسیدند.
۱۹۹۳هیئت اعزامی مشترک انگلیس و آمریکا به رهبری جولین فریمن-اتوودابتدا تلاش برای مسیری در ضلع شمالی انجام شد، اما به دلیل شکسته شدن بیش از حد یخچال از ارتفاع ۴۶۰۰ متری عقب نشینی کردند. تلاش برای مسیری روی ستون جنوب شرقی از یخچال سیکاردو انجام شد.
۱۹۹۳هیئت اعزامی ژاپنی به رهبری کن تاکاهشیتلاش برای صعود از کل یال جنوبی با شروع از روستای آلتیت نزدیک به کریماباد. یوزوبورو کوروساکی در اثر پاره شدن یک طناب ثابت آسیب دیده در ارتفاع ۶۹۰۰ متری سقوط کرد و جان خود را از دست داد و سفر اکتشافی لغو شد.
۱۹۹۵آکیتو یامازاکی و کیوشی ماتسوئوکا، هیئت اعزامی باشگاه آلپاین ژاپن توکائیاولین صعود از وجه جنوب غربی با نصب تنها ۴۵۰ متر طناب در مسیر. قله را پس از ۸ روز ترک کمپ پیشرفته فتح کردند. فرود به دلیل بدی هوا ۸ روز دیگر به طول انجامید. یامازاکی به زودی پس از آن در اثر درد شدید معده درگذشت.
۱۹۹۵هیئت اعزامی ۵ نفره باشگاه ژاپن کاتماندو به رهبری کن تاکاهشیاولین صعودیال جنوبی، سبک محاصره ای با 4000 متر ثابت گذاری
2005یانیک گرازیانی و کریستین تروماسدورفتلاش روی ستون جنوب شرقی
2207کالین هالی و جد براونتلاش روی ستون جنوب غربی

رسیدن به قله آلتار دوم

مهم نیست از کدام مسیر به قله آلتار دوم نزدیک می شوید، با توجه به نزدیکی کوه به جاده قراقروم، مسافت پیاده روی نسبت به سایر کوه های قراقروم نسبتا کوتاه است. همچنین، ترتیب دادن جیپ های شخصی در شهرهای گिलگيت، کريمآباد و گلميت آسان است، اگرچه اکثر آنها کم عرض هستند. فقط کافیست پرس و جو کنید، به زودی راننده ای پیدا می شود.

بهترین زمان برای صعود

فصل کوهنوردی از خرداد تا شهریور ماه است و تیر و مرداد ماه پرطرفدارترین ماه ها برای صعود در پاکستان هستند. خارج از این ماه ها، برف در ارتفاعات بالا می تواند مشکل ساز باشد. هر زمان از سال ممکن است هوای بد فرا برسد. با این حال، در حال حاضر تلاش برای صعود به قله آلتار دوم در زمستان بسیار ارزان است، اما با توجه به بهمن خیز بودن این کوه، این یک تلاش بسیار جسورانه به شمار می رود!

باشگاه ورزشی موج

چقدر این پست مفید بود؟

ستاره چپ بیشترین امتیاز

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 4

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

گروه موج کوه

کیسه بیواک شیرکوه مدل sos

۳۹۴.۰۰۰ تومان
انتخاب گزینه ها This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page
  • بهترین استفاده به عنوان کیسه بیواک و روکش کیسه خواب
  • پارچه پشت نقره ای با توان بازتابش حرارتی
  • روکش ضدآب
  • دارای زیپ دو طرف
  • وزن: 175 گرم
  • ابعاد باز: 225×83×55 سانتیمتر
  • ابعاد بسته: 20×7 سانتیمتر
  • دارای کیف حمل

کلاه دو لایه اسپرت با لایه داخلی مخمل

۱۹۵.۰۰۰ تومان
انتخاب گزینه ها This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page
  • بهترین استفاده به عنوان کلاه اسپرت در سرمای متوسط
  • لایه داخلی میکروپلار نازک و لایه خارجی پلی استر
  • طراحی متمایز و خاص
  • مناسب آقایان و خانم ها
  • در دو رنگ مشکی و خاکستری
  • مناسب دور سر 55 تا 60 سانتیمتر

حوله سفری کمپسور سایز 40×80 سانتیمتر

  • ابعاد 40×80 سانتیمتر
  • وزن 76 گرم
  • خاصیت جذب آب تا سه برابر
  • خشک شدن سریع
  • دارای کیف توری حمل

کیف کمری بلک دیر مدل FAST HIKER

۵۸۷.۰۰۰ تومان
انتخاب گزینه ها This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page
  • بهترین استفاده به عنوان کیف کمری برای کوهپیمایی، سفر، دوچرخه سواری و غیره
  • پارچه 100% نایلون درجه یک و ضدآب
  • ابعاد خارجی: 22×16×9 سانتیمتر
  • زیپ و سگک SBS
  • وزن: 240 گرم
  • دارای سه جیب زیپ دار و یک جیب داخلی
  • حجم کاری: 3 لیتر
  • جیب جانبی جهت حمل بطری یا فلاسک آب
  • دارای بند جانبی سگک دار برای حمل بادگیر یا اقلام مشابه
  • نحوه حمل به صورت کمری و دستی
  • پدهای تنفسی در پشت برای راحتی روی کمر
 

کفش دویدن ADIDAS RACER TR21

Original price was: ۵.۹۹۶.۰۰۰ تومان.Current price is: ۴.۸۹۳.۰۰۰ تومان.
2/3 42
انتخاب گزینه ها This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page
  • بهترین استفاده برای پیاده روی و دویدن
  • محصول آدیداس اصل
  • رویه مش و پارچه
  • زیره میانی کلود فوم
  • زیره لاستیکی
  • سیستم بندی
  • پنجه پهن
  • محصول اورجینال با ضمانت

ست اسپرت مردانه 4 تکه آدیداس مدل فورور

۱.۷۹۵.۰۰۰ تومان
XL
انتخاب گزینه ها This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page
  • بهترین استفاده برای رانینگ، باشگاه، بدنسازی و سایر ورزشها
  • ست چهارتکه شامل هودی زیپ دار، شلوار لگ-بیس، تیشرت، شلوارک
  • کشسانی چهار جهت و انعطاف پذیری عالی برای فعالیت های ورزشی
  • پارچه تنفس پذیر با قابلیت بیرون دادن تعریق بدن
  • خشک شوندگی سریع که باعث راحتی در فعالیت های ورزشی شدید می گردد.
  • چهار فصل
  • رنگ مشکی
  • برش اسلیم فیت و طرح اسپرت شیک
  • تولید تایلند

جدیدترین مقالات

مقالات پیشین

کوله 10 لیتری فوق سبک FAST TREK

۸۴۵.۰۰۰ تومان
انتخاب گزینه ها This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page
  • فوق سبک: تنها 200 گرم وزن دارد
  • قابلیت استفاده با کمل بک و کیسه آب
  • پارچه ضدآب و آبگریز
  • طراحی ارگونومیک
  • ابعاد 22 در 41 سانتیمتر
  • دارای کاور توری حمل کلاه با زیپ جداگانه
  • بندسینه دارای سوت
  • دارای کمربند
  • زیپ سر کوله دوبل
  • ظرفیت 10 لیتر
  • مناسب کوهنوردی یکروزه و نیم روزه، سنگنوردی، دوچرخه سواری، اسکای رانینگ

شیکر بدنسازی یک تکه 700 سی سی POWERADE

  • شیکر بدنسازی POWERADE
  • طراحی بسیار زیبا با رنگ خاص و با کیفیت
  • ظرفیت 700 سی سی و یک تکه
  • قابل شستشو در ماشین ظرفشویی
  • توپ همزن برای میکس بهتر
 

کپسول بلک دیر گاز 230 گرمی black deer

Original price was: ۱۴۹.۰۰۰ تومان.Current price is: ۱۲۹.۰۰۰ تومان.
  • مدل: BGB-230
  • جنس بدنه: Chrome sheet
  • فشار بار: 6 bar
  • تحمل فشار بار: 18 bar
  • استاندارد بدنه و زیره: GB13042/EN417
  • اتصال: رزوه ای، سوپاپ اطمینان با استاندارد جهانی GBT17447/EN417 INTERFACE
  • ترکیب گاز: 90% iso butane 10% propane
  • وزن کل: BGB-230: 375g
  • اندازه: 11*9cm

زنجیر کفش ژله ای 2 عددی با کیف برزنتی

۲۸۹.۰۰۰ تومان
  • زنجیر کفش با رویه ژله ای: راحتی در پوشیدن
  • متناسب با انواع کفش
  • فری سایز: قابل استفاده در سایزهای مختلف
  • دارای کیف برزنتی برای حمل و نقل آسان
  • وزن 300 گرم
  • بسیار جمع و جور: راحتی حمل و نقل
  • حالت کشی و فیکس خوب روی کفش
  • مناسب برای آقایان و خانمها در تمام سنین
  • ایده آل برای کوهپیمایی و کوهنوردی سبک

طناب ورزشی سرعتی A1

۱۸۵.۰۰۰ تومان
انتخاب گزینه ها This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page
  • طول طناب: 3 متر
  • قطر طناب: 2.5 میلی متر
  • دارای روکش لاستیکی
  • مناسب استفاده در منزل، باشگاه و سطوح صیقلی
  • امکان تنظیم طول برای ورزشکاران با قدهای مختلف
  • دسته سبک
  •  مناسب برای تمرینات سرعتی
  • افزایش چربی سوزی به دلیل امکان سرعتی کار کردن

یک نظر در “قله آلتار سار، کاخ کریستالی قراقوروم

  1. سیاوش گفت:

    برفراز این کوه ها پرواز های متعددی با پاراگلایدر انجام شده ، وسیله ای که دسترسی به ارتفاعات بالا رو ممکن میکنه، سال ۲۰۲۲ آنتونیه جیرارد و هوراسیو لورنز طی پروازی جسورانه با پاراگلایدر طول یخچال کنکوردیا را طی کرده و پس از چند ساعت موفق به صعود برودپیک شدند ، پس از برودپیک قصد صعود کی ۲ را داشتند که با توجه به اتمام روز راه برگشت را در پیش گرفتند ، کل این ماجرا جویی در هشت ساعت اتفاق افتاد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
وبلاگ
حساب من
0 مقايسه
0 مورد سبد خرید