کوهنوردی, لوازم کوهنوردی, لوازم کوهنوردی

راهنمای خرید کوله پشتی کوهنوردی

راهنمای خرید کوله پشتی کوهنوردی

خرید کوله پشتی کوهنوردی از کارهایی است که بایستی با دقت انجام شود. انتخاب یک کوله مناسب تاثیر زیادی در فعالیت شما و میزان لذتی که خواهید برد میگذارد. پس در این انتخاب باید دقت کافی داشته باشید. در ادامه نکاتی ارایه میگردد که شما را در این مهم یاری خواهد نمود.

نکات مهم در خرید کوله پشتی کوهنوردی

۱. انتخاب حجم مناسب

انتخاب حجم مناسب برای خرید کوله پشتی کوهنوردی تاثیر زیادی در سبک صعود شما خواهد گذاشت و البته تحت تاثیر دیدگاه شما به صعود نیز میباشد. باید توجه داشته باشید که دوران کوله های بزرگ برای صعود به سر رسیده که دلیل آنهم پیشرفت تکنولوژی و سبک شدن و کم حجم شدن تجهیزات است. همچنین باید دقت داشته باشید که حجم و سایز خود شما تاثیر زیادی در انتخاب و خرید کوله پشتی خواهد داشت. موارد زیر را به طور کلی در زمان انتخاب کوله در نظر داشته باشید:

  • سایز صعود کننده : فردی که لباس های سایز ایکس لارژ دارد قطعا به حجم بیشتر نسبت به فرد با سایز اسمال نیاز دارد.
  • نوع صعود: صعودهای فنی به حجم بیشتر برای جا دادن لوازم از قبیل میانی ها، هارنس، کرامپون، هلمت و مانند آن نیاز خواهند داشت.
  • فصل صعود: برای صعود در فصل زمستان می توان گفت که تعداد لایه های پوشاک دو لایه (مانند کت پر و بیس اضافه یا شلوار گرتکس و شلوار پلار) افزایش می یابد. همچنین به سوخت بیشتر برای ذوب کردن برف نیاز خواهد بود.

با توجه به موارد فوق حجم های زیر جهت خرید کوله پشتی کوهنوردی پیشنهاد میشوند. از برنامه های نمونه به عنوان مثال استفاده شده است.

برنامه فصلکوهنورد سایز xlکوهنورد سایز s
الوند تابستان10-20 لیتر5-15 لیتر
توچال زمستان15-3015
دماوند – دو روزه تابستان40-4530-40
دماوند– دو یا سه روزهزمستان45-5545
دیواره شروین – سنگنوردی تابستان30 لیتر30 لیتر
صعود گرده آلمانهازمستان50-5550
خانتنگری تابستان50-5545-50

۲. سبک صعود

صعودهایی که به روش کلاسیک انجام میگیرند، معمولا مقداری حجم بار بیشتر را با خود همراه خواهند داشت. مساله مهم در اینجا این است که کوله بزرگتری یک اشکال نیز ایجاد میکند و آنهم به ریختن تعادل به خصوص در دست به سنگها میباشد. پس برای خرید کوله پشتی کوهنوردی باید سعی کرد که از سایزهای بهینه استفاده نمود و نوع برنامه ریزی غذایی برای صعود را نیز هوشمندانه انتخاب کرد تا حجم کوله کنترل شود. در صورت درک درست تجهیزان مورد نیاز، کوله 30 تا 35 لیتری به طور معمول کفاف یک برنامه دو روزه را خواهد داد.

۳. کوله کشی مینیمالیست

کوله کشی به سبک مینیمالیست (حداقل گرایی) سبکترین و کامپکت ترین تجهیزات را انتخاب میکند و بعضی از تجهیزات هم در این روش حذف میشوند. یکی از نمونه های صعود در این دیدگاه سبک آلپی یا لخت نوردی درشب می باشد. برای گرایش به این روش باید سطح بالایی از دانش و تجربه گردآوری کرد. پیشنهاد میکنیم در سالهای ابتدایی صعود به دنبال این روش نروید.

۴. کوله کشی کلاسیک

که روش معمول در بین اکثر ماست. در این روش حجم نرمالی از تجهیزات، حمل میشوند. برای زمستان نیاز به کوله بزرگتری برای انتقال پوشاک اضافه، چادر زمستانی و سایر تجهیزات مناسب فصل خواهید داشت.

سیستم تعلیق مناسب

برای خرید کوله پشتی کوهنوردی ، توجه به سیستم تعلیق یکی از موارد مهم می باشد. در ادامه توضیحاتی کاربردی برای روشن شدن این موضوع ارایه خواهد شد.

سیستم تعلیق پیشنهادی بر اساس کوله با بار:

  • تا 5 کیلوگرم : تعلیق حداقلی بدون فریم ، بدون پد در کمربند لگن.
  • 5 تا 10 کیلوگرم : فریم سبک ، صفحه فریم ، پد سبک در کمربند لگن.
  • 10 تا 20 کیلوگرم : فریم متوسط ، پد متوسط در کمربند.
  • بیش از 20 کیلوگرم : فریم قدرتمند ، پد ضخیم در کمربند.

سایز کوله پشتی کوهنوردی

سایز کوله پشتی کوهنوردی

اگر یک کوله پشتی سایز درست نداشته باشد، هیچ چیز دیگری نخواهد توانست باعث استفاده درست از آن شود. برای خرید کوله پشتی کوهنوردی موارد زیر را مدنظر داشته باشید:

  1. طول کمر به بالا باید در رنج ارتفاعی کوله پشتی باشد.
  2. بند کوله می بایست در پشت شانه ها قرار بگیرد.
  3. بند نگهداری بار باید با زاویه 45 درجه به کوله متصل شود.
  4. پد بند شانه باید بین 5 تا 7 سانتی متر پایینتر از زیر بغل پایان یابد.
  5. کمربند باید استخوان بالای لگن را به طور کامل در بر بگیرد.
  6. کمربند باید بتواند بیشتر بار کوله پشتی کوهنوردی را تحمل کند.

کمربند Hip Belt

در زمان حمل کوله بیشترین میزان وزن در حدود ۸۰ درصد باید توسط کمربند پشتیبانی شود. کوله های پیمایشی بزرگ معمولا دارای پدهای بزرگتر و کمربند قوی هستند که دور قسمت کفل را میگیرد. کوله های بسیار سبک هم ممکن است فقط دارای کمربند و بدون پک باشند. توجه داشته باشید که فرم لگن و فرم کمربند باید با هم هماهنگ باشند تا وزن به خوبی به کفل منتقل شود. در صعودهای فنی و اسکی از کوله های دارای کمربندهای نازکتر برای آزادی حرکت بیشتر استفاده میشود.

تناسب کمربند

برای حمل بار، کمربند باید روی مرکز استخوان کفل قرار بگیرد. و باید خیلی راحت باشد. در زمان بستن کمربند هم باید بین ۷ تا ۱۵ سانتی متر بین قسمتهای پد کمربند فاصله بیافتد. اگر این فاصله خیلی کم یا زیاد باشد، باید به دنبال کوله دیگری بگردید. مدلهایی از کمربند هم هستند که در اولین دفعات استفاده با شکل کفل شما هماهنگ شما و روی بدن بهتر قرار میگیرند.

بند شانه در کوله پشتی کوهنوردی

بند شانه باید به خوبی با بدن شما هماهنگ باشد. نیازی به ضخیم بودن زیاد بند شانه در کوله پشتی کوهنوردی نیست. چرا که بیشتر بار بایست روی کمربند حمل شود.

این بندها قسمت بالایی کوله را به قسمت بالایی بند شانه متصل میکنند. تنظیم کردن آنها به شما اجازه میدهد تا کوله پشتی را به خود نزدیک کرده یا از خود دور کنید تا تعادل بهتری ایجاد شود. به طور کلی باید به دنبال کوله هایی باشید که تسمه باربری در حالت نرمال یک زاویه ۴۵ درجه ایجاد میکند. اگر زامیه بیش از حد بسته بود، کوله دیگری انتخاب کنید.

کوله پشتی
نمونه کوله سی لیتری

خرید کوله پشتی کوهنوردی : انتخاب ارتفاع مناسب کوله

کوله پشتی کوهنوردی باید متناسب با ارتفاع بالاتنه شما باشد. برای تعیین سایز، گردنتان را خم کرده و مهره C7  گردنتان را پیدا کنید.

پس از آن باید ستیغ تهی گاهی iliac crest را مشخص کنید.

حالا این فاصله را اندازه بگیرید. این ارتفاع بالاتنه شما یا اصطلاحا torso length شما خواهد بود. برای اینکه کوله پشتی اندازه شما باشد، باید فاصله بین بند شانه و بند کمر به اندازه طول بالاتنه شما باشد. توجه داشته باشید که ارتفاع بالاتنه ربطی به قد ندارد. یک فرد قد بلند میتواند بالاتنه کوتاهی داشته باشد، در حالی که یک فرد کوچکتر ممکن است ممکن است بالاتنه به نسبه بلندتری داشته باشد. کوله ها دارای امکان تنظیم این قسمت یا سایز بندی در ارتفاع هستند که با حجم آنها متفاوت است.

موج کوه

این بندها قسمت بالایی کوله را به قسمت بالایی بند شانه متصل میکنند. تنظیم کردن آنها به شما اجازه میدهد تا کوله پشتی را به خود نزدیک کرده یا از خود دور کنید تا تعادل بهتری ایجاد شود. به طور کلی باید به دنبال کوله هایی باشید که تسمه باربری در حالت نرمال یک زاویه ۴۵ درجه ایجاد میکند. اگر زامیه بیش از حد بسته بود، کوله دیگری انتخاب کنید.

بند سینه Sternum Strap

این بند در مقابل سینه دو بند شانه ای را به هم متصل مینماید.

پنل پشتی Back Panel

این قسمتی از کوله است که روی پشت شما قرار خواهد گرفت. به طور کلی این قسمت با پد پوشیده میشود. البته عیب آن هم این است که پشت شما عرق خواهد کرد. برای کاهش این ضعف بعضی از تولیدکننده ها از کانالهای هوا برای اجازه به جریان هوا استفاده کرده اند. برای راحتی بیشتر گاها از یک شبکه مش استفاده میشود.

اجزای فریم

یک فریم داخلی باعث ایجاد صلبیت و انتقال برای کوله پشتی کوهنوردی به کفل میشود. به طور معمول فریم از دو حائل آلومنیومی یا کامپوزیت تشکیل میشود که به صورت موازی در پنل پشتی قرار داده شده اند. در بعضی از کوله ها هم به شکل ایکس انگلیسی قرار میگیرند.

جیبها و قسمت های مختلف کوله کوهنوردی

برای خرید کوله پشتی کوهنوردی به موارد زیر نیز توجه داشته باشید:

قسمت اصلی

این قسمت ، بخش اصلی و بزرگترین فضا در کوله را تشکیل میدهد. جایی که اکثر تجهیزات از جمله سرشعله، غذا، لباس و غیره در آن قرار خواهد گرفت. دسترسی اکثر کوله های بزرگ به این قسمت از بالا می باشد. بعضی از کوله های مسافرتی، بعلاوه بعضی از کوله های کوچکتر دارای دسترسی از جلو یا دسترسی جانبی نیز هستند.

قسمت کیسه خواب

قسمت کیسه خواب به طور معمول در پایین کوله پشتی کوهنوردی قرار میگیرد. این قسمت گاها با یک دیافراگم از داخل با قسمت اصلی مجزا میشود. بعضی از کیسه خوابهای بسیار سبک فاقد زیپ جداکننده قسمت کیسه خواب از فضای اصلی هستند.

جیب ها

یکی از مواردی که باعث تفاوت در کوله میشود جیبها هستند. در زمان خرید کوله پشتی کوهنوردی به جیبهای مورد نیازتان توجه داشته باشید. جیب روی درب معمولا کاربرد زیادی دارد و ابزاری مانند عینک ، دستکش ، کلاه و میان وعده .. در آن قرار میگیرد. توجه داشته باشید که جیبهای کناری بزرگ کارآمدی زیادی ندارند چرا که باعث حجیم شدن کوله از پهلو میشوند. یک جیب کوچک روی کمربند لگن می تواند کارآمد باشد. به این جیبهای کوچک به عنوان نقطه مثبت نگاه کنید.

سایر موارد مهم هنگام انتخاب کوله کوهنوردی

شکل کوله

کوله پشتی کوهنوردی می بایست بلند و باریک باشد. این شکل اجازه تعادل بیشتر و آزادی در حرکت را خواهد داد.

سازگاری با آب رسانی

اگر از کمل بک استفاده میکنید در زمان خرید کوله پشتی کوهنوردی توجه داشته باشید که محل متصل کردن کمل بک در کوله پشتی به خوبی تعبیه شده باشد و محل عبور شلنگ از داخل کوله به خارج کوله در جای مناسب قرار داشته باشد.

سازگاری با اسکی/اسنوبرد

بعضی از کوله ها دارای بستهایی مناسب حمل اسکی یا اسنوبرد هستند. در صورتی که نیاز به این قسمت دارید به دنبال کوله های مناسب باشید.

نقاط اتصال

نقطه اتصال کلنگ ، باتوم ، دیزی چین برای اتصال ابزار هم در بعضی کوله ها استفاده میشوند. البته در زمان خرید کوله پشتی کوهنوردی دقت داشته باشید که متصل کردن لوازم بیرون از کوله میتواند در دست به سنگ و قسمتهای فنی باعث به هم ریختن تعادل و سختی در کار شود.

کاور باران

کاور باران، برای محافظت کوله در زمان بارش استفاده میشود. این نوع کاورها باید به خوبی روی کوله متصل و محکم شوند و اندازه مناسبی داشته باشند. عدم تناسب باعث کاهش عملکرد و بادگیر شدن این قسمت در زمان صعود خواهد بود.

سایر مطالب مرتبط با خرید کوله پشتی کوهنوردی

مهدی جباریان

*مهدی جباریان : شروع فعالیت کوهنوردی 1376 برخی صعودهای شاخص: • گشایش مسیر در دیواره پاتخت ، زمستانی ، سبک آلپی • رکورد صعود چهارجبهه دماوند در 25 ساعت و سی دقیقه:شروع از گوسفندسرا، مسیرهای جنوبی، غربی، شمالی، شمال شرقی، پایان در گوسفندسرا • صعود سه جبهه دماوند در 21 ساعت: شروع از گوسفندسرا، مسیرهای جنوبی، شمالی و شمال شرقی • رکورد صعود آزاد انفرادی دهلیز مرکزی یخار از معدن تا انتهای یخچال در 12 ساعت • صعود زمستانی دماوند 10 مرتبه: گرده شرقی(تیغه های یخار)، جنوبی، شمالی، یکروزه... • صعود دماوند مجموعا 104 مرتبه در فصول مختلف یالهای گوناگون. • صعود زمستانی گرده شرقی سرکچال به خلنو • صعود زمستانی قلل شاخک و علم کوه از مسیر سیاسنگا • رکورد صعود سرعتی آزاد انفرادی گرده آلمانها از ونداربن تا تنگ گلو در 7 ساعت و سی و سه دقیقه • تلاش برای صعود زمستانی آلپی ترکیبی دیواره علم کوه مسیر هاری رست، صعود برتر سال 96 • صعود به گرده آلمانها چهارده مرتبه در فصل بهار و تابستان و پاییز – صعود یکروزه گرده آلمانها • صعود یکروزه دیواره علم کوه، مسیر هاری رست از ونداربن به ونداربن بدون بارگذاری 21:33 ساعت • صعود دو مسیر هاری رست و فرانسوی های دیواره علم کوه در یک روز • رکورد عبور از البرز، شروع دربند توچال تا آزادکوه کلاک ، 102 کیلومتر، 9000 متر صعود در 46 ساعت رکورد صعود سرعتی زمستانی گرده آلمانها از ونداربن به ونداربن در 67 ساعت • رکورد صعود سرعتی خط الراس دوبرار در 17 ساعت و نه دقیقه • صعود سرعتی از پل خواب توچال کلک چال جمشیدیه در 15 ساعت و 20 دقیقه • صعود یکروزه از دربند توچال تا سرکچال سپیدستان در 23 ساعت و 50 دقیقه ، 65 کیلومتر، • صعود قله خان تنگری 7010 متر • تلاش برای صعود قله ماناسلو 8163 متر • صعود یخچالهای شمالی سبلان، کسری، یخار • صعود و تمرین سنگنوردی در دیواره های شروین، پلخواب، بیستون.... • گشایش مسیر در دیواره های کاسونک، شروین، اوسون ترکیبی ... • مربی کوهپیمایی درجه سه سایر: کمربند مشکی جودو دان یک کارشناس مهندسی معماری، دکتری مدیریت بازرگانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

مقالات پیشین

سبد خرید
ارسال فوری تهران در نوروز
فروشگاه
وبلاگ
حساب من
0 مقايسه
0 مورد سبد خرید